Deel dit artikel
-

‘TV kan meer doen met games’

Twintig tot vijfentwintig procent van de programmaformules op televisie is geschikt om als online game uit te werken. Dat stelde Jeroen Elfferich, directeur van het softwarebedrijf ExMachina, gisteren op het Cross Media Café: Games In De Mix op het Mediapark in Hilversum.

"Online gaming is een belangrijke groeimarkt, maar er wordt door televisieproducenten nog te weinig mee gedaan", aldus Elfferich. Al heeft hij daar ook wel weer begrip voor: online gaming spreekt weliswaar de grote massa aan, maar er wordt nog nauwelijks serieus aan verdiend, in elk geval niet in Nederland. "We hebben misschien wel een soort Big Brother voor online gaming nodig", aldus Elfferich, verwijzend naar het grote exportsucces van televisieproducent Endemol.

Mark van Berkel, oprichter van televisie formatbedenker Intellygents, moest toegeven dat hoewel hij de nieuwe mogelijkheden nauwlettend volgt, zeker na de overname van zijn bedrijf door 2Waytraffic, hij zich blijft concentreren op televisie, “omdat daar nu eenmaal het geld zit”. Van Berkel, die zijn loopbaan begon bij René Stokvis en John de Mol Producties, moest toegeven dat sommige van zijn formules zich zeker lenen voor meer interactiviteit. “Maar zoals de markt er nu voorstaat, ga ik me daar nog niet op concentreren.”

“Hier ligt zeker een uitdaging,” benadrukte Jeroen Elfferich van ExMachina nog maar eens. “Call TV staat onder druk vanwege de regelgeving; online gaming zou een alternatief kunnen zijn.” Volgens Elferrich zouden de producenten de rollen ook heel goed kunnen omdraaien: een game zou de input voor een televisieprogramma kunnen leveren.

Toch denken producenten wel steeds vaker na over een crossmediale aanpak. Whyrobbierocks introduceert vrijdag de onlineversie van het succesvolle programma Holland’s Next Top Model. Van de twaalf modellen die deelnemen aan het televisieprogramma is een avatar ofwel online karakter gemaakt. Elke week stemt de jury van het programma één model weg. Bezoekers van de site kunnen prijzen winnen door te voorspellen welk model af gaat vallen.

Bij de VPRO trekt de De Geschiedenisquiz ten minste 30.000 vijftigplussers en het bedrijf Submarine ontwikkelde onder meer Kruistocht in Spijkerbroek, een game om de gelijknamige speelfilm te promoten. Het geld voor deze productie kwam uit het promotiebudget.

Voor de Nederlandse gamesproducenten liggen er dan ook zeker kansen, zo benadrukten de deelnemers aan het Cross Media Café. Seth van der Meer, voorzitter van de Nederlandse Gamedagen, schat de omzet van de gamesproducenten in Nederland op zo’n 700 miljoen euro. Nederland staat op de tiende plaats in de wereldranglijst van gamesontwikkelaars. “Dat is helemaal geen slechte positie.”

Volgens Mark Overmars, verbonden aan de Universiteit van Utrecht, wordt de gamer ook steeds ouder. “De gemiddelde leeftijd ligt inmiddels rond de dertig jaar. En in tegenstelling tot wat velen denken, is zeker de helft vrouw. Al hebben vrouwen wel een andere voorkeur voor games dan mannen.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Maarten

Mark van Berkel heeft gelijk natuurlijk. Alle sympathieke gaming en online gaming initiatieven ten spijt, voor de korte termijn zit het geld natuurlijk aan de televisie kant als het gaat om televisie/gaming hybrids. Neem dat Kruistocht in Spijkerbroek spelletje bijvoorbeeld, wat was het ontwikkelbudget daarvoor? EU 10.000? Dat is after thought money natuurlijk. Zoiets wordt inderdaad nog gezien als een marketing expense en niet een wezenlijk onderdeel van de Kruistoch in Spijkerbroek entertainment experience. Er is nog een lange weg te gaan. Overigens lijkt Seth van der Meer me iets te ambitieus met zijn cijfers. Ben benieuwd welke bedrijven bij elkaar die EU 700 miljoen op jaarbasis omzetten.

Arno Bouwens

@maarten De lange weg is overigens al wel ingeslagen, juist door de Kruistocht in Spijkerbroek. Bruno felix van Submarine sprak gisteren ook op het crossmedia caf'Het budget voor Kruistocht in Spijkerbroek was ? 250.000-500.000 en is gedeeltelijk uit eigen verkoop en gedeeltelijk uit marketingbudget van de film betaald.' Daar maak je nog steeds geen consolegame of MMORPG van, maar is een begin. Het is idd als onderdeel van de marketingmix gepresenteerd. Maar de successen hiervan – 250.000 teasers gedistribueerd aan kinderpostzegelverkopers, internationaal meegedistribueerd met de film en winkelverkopen in 3 weken van 20.000 – realiseren wel een mindshift bij de producenten.Bij een volgend initiatief zal Kees Kasander wellicht in zijn productiebudget ruimte ervoor maken. Hoewel de financiering van de filmsector niet echt meewerkt op dit vlak. De game draait nu ook op interactieve tv platform van upc.Waarmee het weer een andere doelgroep aanboort.

John

250.000-500.000? Dat is een wel erg vreemde marge.

Arno Bouwens

Als je bandbreedte noemt, lijkt het me een typisch geval van 'niet het achterste van je tong laten zien' maar wel aangeven dat het om serieuze bedragen gaat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond