Tweakers: ‘Bij ons wordt alles gechallenged’

Van automotive naar tech: directeur Fréderique van de Poll (36) verruilde AutoTrack vorig jaar voor Tweakers. Beide digitale Persgroep-titels groeien, laatstgenoemde zelfs met dubbele cijfers. Als zakenvrouw te midden van nerds zoekt ze naar commerciële kansen op dit onafhankelijke platform.

“Ik ben geen tech-adept.” Het klinkt misschien raar uit de mond van de huidige Tweakers-directeur, maar het is ook lekker eerlijk. Wie Van de Poll een beetje kent, herkent die no-nonsensehouding direct. “Voor deze job ben ik juist ook gevraagd omdat ik afstand heb van deze materie. Mensen zijn hier extreem gepassioneerd bezig met producten en nieuws, bijna emotioneel. Wie in zo’n team vanuit zijn ratio denkt, kan eenvoudiger zakelijke keuzes maken.” Wat overigens niet wil zeggen dat technologie haar niet interesseert: “Overstijgende, holistische trends boeien me enorm, zoals de impact van tech op onze gezondheidszorg en van robotisering op de arbeidsmarkt.”

Van de Poll stapte afgelopen zomer over van vergelijkingssites AutoTrack en Carsom, sinds bijna drie jaar zusjes van Tweakers. Eigenaar De Persgroep kocht in 2012 onder meer de vacaturetitels Intermediair, Nationale Vacaturebank en Tweakers van VNU Media en een jaar later AutoTrack/Carsom van uitgeverij Wegener. Al die digitale titels vormen nu de aparte divisie Persgroep Online Services, gevestigd in Amsterdam-Noord. Namens Tweakers is Van de Poll lid van het managementteam. “Een dubbelrol, want naast onze merkfocus kijken we ook mee naar overkoepelende zaken, zoals ICT, recruitment en acquisities.”

Comfortabel
Waarom verruilde ze automotive voor tech? “Ik zat onderhand alweer vijf jaar bij AutoTrack. In 2010 ben ik daar begonnen als salesmanager, om anderhalf jaar later de directeursfunctie over te nemen. Sindsdien heb ik veel gedaan: de overname, de reorganisatie, AutoTrack België… Toen ik de strategische heroriëntatie had geschreven, was de vraag of ik die ook de komende drie jaar wilde gaan uitvoeren. Op dat moment vond ik het tijd om weer eens iets anders te gaan doen.”

Haar baas wist de carrièrevrouw voor De Persgroep te behouden door een overstap naar Tweakers te adviseren. De interne switch was voor Van der Poll vertrouwd en toch ook weer niet. “Autokopers zijn heel andere types dan tech-fanaten, maar bij die laatste groep heb ik me altijd wel comfortabel gevoeld.”

De directeur heeft een logisch carrièrepad bewandeld: vanuit Reed Business kwam ze via Wegener bij De Persgroep terecht. Een opvallende eerdere werkgever is Identity Games. “Denk nu niet dat ik een hardcore gamingverleden heb”, lacht ze. “Dat bedrijf maakt boardgames, heel old school. Ik was verantwoordelijk voor tailormade games, die we speciaal maakten voor marketingdoeleinden of reorganisaties. Voor mij was dat een goede leerschool in cold calling en het verkopen van concepten.” Het salesvak lag haar, want ze strikte grote bedrijven als KLM, Hertog Jan en De Telegraaf.

Superstreng
Van de Poll vindt Tweakers uniek in zijn tweeledigheid: “Enerzijds de onafhankelijke redactie en anderzijds de user generated content waar we mee overspoeld worden door mensen die er zelf echt in duiken. De mate van reflectie die zich afspeelt bij ons op de site is geweldig: niks is vrijblijvend, alles wordt gechallenged. Dat maakt ons heel bijzonder. Daar moeten we nooit concessies in doen om commerciële belangen te realiseren. Tegelijkertijd zijn we onderdeel van een commercieel bedrijf, dus zijn er bepaalde verwachtingen.”

Het ‘umfeld van onafhankelijkheid’ is volgens haar een belangrijke reden voor bedrijven en webwinkels om zich ‘bij Tweakers aan te sluiten’, onder meer voor de Pricewatch. “We kiezen bewust voor een heel passende prijsstrategie, waardoor we het voor veel winkels mogelijk maken. Ook vanuit de gedachte de gebruiker een zo volledig mogelijk aanbod te kunnen bieden. Tegelijk zijn we natuurlijk wel superstreng, want we bepleiten hier voortdurend kwaliteit en onafhankelijkheid, zeker qua reviews. Je wil geen gesodemieter en shops die er een potje van maken.”

Belangrijk voor het succes is volgens haar ‘dat we dicht bij onszelf zijn gebleven’. “We laten de gourmetstellen bewust links liggen. Het moet wel echt tech zijn. Daar hebben we verstand van, daar worden wij blij van. Een koelkast? Nou ja, wél als hij volledig communiceert met je telefoon en creditcard. Zodra het Internet of Things echt een wezenlijk onderdeel wordt van ons dagelijks leven, komt er ongetwijfeld een moment om erover te schrijven.”

Babes
Een belangrijke uitdaging voor Van de Poll is om groei te continueren in deze tijd dat advertising onder druk staat, onder meer door adblockers. “Wij geloven in concepting om klanten te helpen bij het realiseren van hun doelen. Dat kunnen we doen door onze community bij hun producten te betrekken. Op het gebied van concepts, of non-spot, hebben we een professionaliseringsslag gemaakt. Zo bouwen wij de afhankelijkheid van traditionele reclame af en spreiden we onze kansen.”

Daarnaast gelooft Van de Poll in events en abonnementen. “Als je kijkt naar wat wij jaarlijks allemaal organiseren, dan liggen daar echt kansen. Aan de ene kant zet een core-tweaker zijn advertenties uit met een adblocker, maar aan de andere kant wil hij via ons graag als eerste een product uitproberen. Met zo’n launch-event bedienen we zowel tweakers als adverteerders.”

Een schot in de roos is de Tweakers Express, waarbij ruim zeshonderd lezers de afgelopen twee jaar in een trein vol consoles afreisden naar de jaarlijkse Gamescom computerbeurs in Keulen. Commercieel geslaagd is daarnaast de wervingscampagne Cybercrime Challenge, een project dat het platform samen met de politie ontwikkelde. “We hebben dit soort events ook gedaan voor Achmea, bol.com en Samsung. Dan regelen we niet alleen een online campagne, maar zo nodig ook een testpanel of een compleet event.” Denk aan een digitale fotocursus van Samsung, aangekleed met een skateschans voor de deur, met babes en veel verf. “Ideaal om zo’n merk te beleven.”

Leuk, al die lucratieve marketingevents, maar dat vergt wel veel uitleg aan de extreem kritische core-tweakers. “Wij moeten nog drie keer harder dan anderen benadrukken hoe onafhankelijk we zijn. Tegelijk vind je het ultieme bewijs van onze objectiviteit terug op de gehele site, want wij geven ook gewoon vieren en soms drieën aan producten van adverteerders, simpelweg omdat zo’n product niet goed is. Natuurlijk is een adverteerder dan niet blij, maar daar zullen wij nooit voor zwichten. Doe je dat wel, dan ben je weg.”

Vertrouwen
Wat voor leider is Van de Poll? “Het vergt specifieke kwaliteiten om aan Tweakers leiding te geven, maar dat heeft alles met cultuur te maken. Laat ik het breder trekken: om flexibel te kunnen inspelen op de snel veranderende klantbehoefte, geloof ik in een ‘montessorialisering’ van het bedrijfsleven. Ik ben fan van het Montessori-onderwijs: leer mij het zelf te doen! Dat is waar we naartoe gaan: verantwoordelijkheid, maar ook ondernemerschap zo laag mogelijk beleggen binnen organisaties. Als leider moet je vertrouwen en vrijheid durven geven, zodat mensen de ruimte voelen om de dingen te doen waar ze in geloven. Tegelijk moet je over de vaardigheden beschikken om op tijd dingen te vragen.”

Verdere groei ligt voor Tweakers onder meer in België. “De uitrol daar is niet onverdienstelijk geweest”, zegt Van de Poll. “Dat moet nog echt tot wasdom komen. Maar als ik naar het afgelopen jaar kijk, biedt dat in zoverre perspectief dat ik niet uitsluit dat we op termijn verder kijken dan alleen onze zuiderburen. Denemarken zou goed kunnen, want ook daar heeft De Persgroep lokale media. Verder is Duitsland interessant, maar die markt betreed je bij voorkeur met een lokale partner om echt kansrijk te kunnen zijn.”

Van de Poll vindt dat Tweakers zich ook nog veel verder moet ontwikkelen op mobiel gebied. “Vanuit Pricewatch bekeken is het zo dat de mobiele gebruiker overwegend minder pagina’s bekijkt en ook minder snel bereid is tot aankoop. Waarom dat zo is? Onder meer omdat financiële transacties nog niet laagdrempelig genoeg zijn. Iedereen in e-commerce heeft er dan ook belang bij om de drempels te verlagen. De mobiele activiteit groeit verder door. En móet ooit op gelijk niveau komen met het huidige aantal transacties via desktop.”

* Dit artikel verscheen eerder in Emerce100 (editie 2016)

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug