Deel dit artikel
-

Twitter op eDay: ‘De hashtag is het vroegere kampvuur’

“Vroeger vertelden mensen verhalen aan elkaar rondom het kampvuur. Nu doen we dat nog steeds wel, maar de hashtag is het kampvuur van deze tijd.” Josh Grau van Twitter vertelt op eDay dat Twitterreclame niet moeilijk is, maar wel goed aandacht verdient.

“In Nederland kennen jullie bijvoorbeeld #trixit, de hashtag die werd gebruikt toen Koningin Beatrix haar aftreden bekend maakt. En Audi deed tijdens de Superbowl de tv-campagne #solangvampires. Ze konden direct goed meten welke impact dat had ten opzichte van hun organisch verkeer.”

Grau was vanmiddag een van de sprekers op Emerce eDay.

De Amerikaan vindt ook dat adverteerders meer hun eigen momenten moeten claimen om aandacht op Twitter te krijgen. “Red Bull was bijvoorbeeld de sponsor van ruimtespringer Felix Baumgartner. Seconden voordat hij sprong, konden zij de foto daarvan delen.” Wat enorm veel media-aandacht opleverde.

De commerciële toekomst van Twitter ligt bij televisie-adverteerders. “Tweederde van de gebruikers tweet tijdens het tv-kijken. Veertig procent van het piekverkeer op Twitter gaat over tv-uitzendingen. Met dit soort gegevens gaan we naar adverteerders.”

Grau: “We kennen het bereik van de programma’s en exact het gedrag van onze gebruikers rondom die uitzendingen. We weten wie Glee zag én advertentie van VW. De automaker kan dat publiek direct benaderen, bijvoorbeeld met deel twee van hun commercial. Ze nemen die mensen mee van het eerste naar het tweede scherm.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Bas Brand

De hashtag is niet het kampvuur. Bij een kampvuur zit je met vrienden, in ieder geval bekenden. Dat lijkt me juist bij de hashtag niet het geval.

En deze vergelijking toont direct het lastige voor adverteren op twitter aan. Er zijn voornamelijk vluchtige relaties. Probeer daar maar eens de context te vinden om als merk relevant te acteren. Kan wel, maar niet met de kampvuur vergelijking in het achterhoofd.

Remy Steijger

Ik ben het wel een met @Bas. Bij een kampvuur denk ik eerder aan storytelling. Daarbij kan de hashtag de essentie duidelijk maken, maar de metafoor klopt wat mij betreft niet helemaal.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond