-

De geheime accounts waar Twitter mee experimenteert

Twitter is, zoals het zelf heeft aangegeven, doorlopend aan het experimenteren met nieuwe vormgeving en features. Daarom zijn twee afbeeldingen van dezelfde pagina in een Twitterapp soms verschillend. Maar Twitter experimenteert ook nog op een ander vlak; daarbij testen ze verschillende algoritmes die geautomatiseerd feedback geven op onze acties of die uit onze timeline. Klinkt moeilijk? Valt mee, ik zal hieronder de inmiddels bekend geworden accounts de revue laten passeren, wat ze doen en wat dat voor ons zou kunnen betekenen.

@MagicRecs

magicrecs

@MagicRecs was het eerste van de geheime accounts waar Twitter mee experimenteert die ontdekt werd. Het account richt zich op het ontdekken van waardevolle acounts om zelf te gaan volgen op basis van wie jou netwerk zojuist is gaan volgen… Een uitleg maakt het duidelijk:

Mensen hebben de neiging om zich in kringen van gelijkdenkenden te bewegen, dat kunnen overigens meerdere overlappende kringen zijn. Dat geldt ook op Twitter. Ik word gevolgd en volg zelf accounts die ‘iets’ met Twitter, social media en media hebben. Naast enkele persoonlijke contacten.

Door @MagicRecs te gaan volgen krijg ik een DM als de mensen die ik volg (en dus belangrijk vind) met meerdere mensen én in korte tijd één bepaald account zijn gaan volgen. Het aantal van dergelijke meldingen is beperkt zoals je in bijgaande afbeelding ziet.

magicrecs-aanb

@MagicRecs is zoals gezegd het oudste en heeft inmiddels ook al een plek gekregen in de mobiele apps van Twitter voor iPhone en Android. Die staat standaard aan, maar is dus ook uit te schakelen.

Persoonlijk vind ik de aanbevelingen die ik kreeg overwegend waardevol en ik plaats die accounts vaak op een lijst om ze daarna eventueel te gaan volgen.

Recent opende @MagicRecs een nieuwe feature om door middel van reply’s de aanbevelingen ‘te sturen’:

  • “Hi”, “hello”, of “hey”
    Daar zal een groet op terugvolgen, leuk als opening, maar verder niet heel erg nuttig…
  • “Help”
    Daarop zal MagicRecs reageren met een tweet met daarin de verschillende opties die het biedt.
  • “Tweets on/off”
    Hier zal MagicRecs op reageren door de aanbevelingen van tweets aan of uit te zetten. Een trucje dat het account kreeg, maar waar ik nog nooit een aanbeveling van heb gehad.
  • “Users on/off”
    Zal aanbevelingen van tips om accounts te volgen aan of uitzetten.
  • “Good”
    Hiermee laat je weten dat de reactie die je kreeg goed was.
  • “Bad”
    Gebruik je om te laten weten dat de reactie die je kreeg niet aan je verwachting voldeed.

@EventParrot

eventparrot

@EventParrot is een account dat zich richt op het geven van ‘Breaking News’. Tot nu toe kreeg ik daar slechts tweemaal een melding van, die beide keren niet erg breaking, en zelfs al geen news meer maken. De laatste keer bij het overlijden van Nelson Mandela. Maar helaas pas twee uur nadat ik de eerste berichten daarvan in mijn timeline had gezien. Voor een platform dat zich richt op het hier en nu en breaking dus nog geen voldoende rapportcijfer. Maar zoals gesteld, het zijn experimenten, en algoritmes zijn er om getweakt te worden.

@MagicStats

magicstats

@MagicStats is een vreemde eend in de bijt. Het account is nu gesloten en dus kunnen we als buitenstaanders niet zien wat er gebeurt. Maar het is wel even open geweest en toen konden we zien dat het gevolgd werd door veel developers die bij Twitter werken en er staat in de bio dat het zich richt op favven nog voor het viraal gaat.

Theoretisch kan ik me heel goed voorstellen dat je op basis van een algoritme in bepaalde mate de viraliteit van bepaalde uitingen kan voorspellen. En met de hoeveelheid data die Twitter daarover heeft zijn zij de uitgelezen mensen om daarmee aan de slag te gaan.

Dit zou adverteerders bijvoorbeeld erg kunnen helpen bij het opstellen van hun tweets. Die zouden ze dan per doelgroep kunnen ‘optimaliseren’ op viraliteitsfactoren!

@Magicpixx

magicpixx

Noemde ik @MagicStats de vreemde eend in de bijt, dan is @MagicPixx misschien wel het zwarte schaap. Want enerzijds is het wel een geheim testaccount, maar anderzijds niet.

Eerst maar eens kijken wat het doet:

Als je @MagicPixx gaat volgen, dan krijg je eens in de zoveel tijd een afbeelding die min of meer relevant is als reply op één van je eigen tweets. Stel dat je net een link naar ‘These boots are made for walking’ getweet hebt, dan zou dat een afbeelding van een paar cowboylaarzen opleveren. Niets meer niets minder.

En dan hebben we de spagaat van een account die wel of niet van Twitter is. Wel dus, omdat het een speeltje is van William Morgen, ook wel bekend als @WM en developer bij Twitter.

Maar in één van de eerste tweets stelt het uitdrukkelijk dat het een persoonlijk experiment is.

Maar Twitter zou dit goed in de gaten moeten houden. Ik kan me voorstellen dat je als adverteerder je volgers hiermee zou kunnen benaderen. Hoewel het geautomatiseerde aspect er nu nog wel eens voor zorgt dat de relevantie een beetje moeilijk te vinden is biedt het voor de toekomst interessante mogelijkheden. En zoals eerder al gezegd, algoritmes kun je tweaken op basis van data.

Waarom hebben de gebruikers er ook baat bij?

Sceptische twitteraars vinden elke vorm van adverteren bij voorbaat al niets. Gelukkig voor hen zijn er honderden, zo niet duizenden apps die de promoted producten niet ondersteunen en waardoor je er dus ook niet mee geconfronteerd wordt.

Voor de anderen die wel Twitter.com of één van Twitters eigen apps voor mobiel of tablet gebruiken is het ook een voordeel. Twitter stelde in het S-1, dat de beursgang vooraf ging, al dat het niet voornemens was zich te richten op meer advertenties, maar de focus te leggen op betere advertenties. En in mijn mening zijn goede advertenties waardevolle informatie op het juiste moment.

Wie nog meer geheime accounts kent of ontdekt mag ze bij mij melden: @Hermaniak

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond