Twitter ‘het breekijzer’ voor social media bij Aegon

Ruim een jaar geleden begon Aegon te Twitteren, meestal reactief. Die ervaringen leidden ertoe dat het bedrijf nu een social media-beleid formuleert en twee man vrijmaakt om voltijds te participeren, vertellen en reageren.
Eind vorige week vond het vijfde zogeheten Tweetbanket van Aegon plaats. Om de zoveel weken stelt de bank een thema centraal en zoekt rond lunchtijd contact met zijn ongeveer 1.000 volgers en andere mogelijk belangstellenden. Vorige week ging het om de Belastingaangifte. Aegon zocht via Twitter wie daar nu mee bezig is en vroeg of de bank hen van dienst kan zijn met gratis advies of tips.
"Gemiddeld krijgen we tussen de 50 en 80 vragen in een uur tijdens een Tweetbanket", aldus woordvoerster Claudia den Braber. Vorige week was het tot verrassing van webshop manager Wout van den Dool rustiger dan dat. "Mogelijk had dat met het mooie weer te maken. Uit Google Trends bleek echter dat nu het moment is om het onderwerp aan te snijden".
Het bedrijf voert nu een analyse uit van de social media-activiteiten en probeert daar algemeenheden en lessen uit te destilleren. Op basis van de ervaringen van afgelopen jaar formuleren de communicatiespecialisten nu een social media-beleid. Dat vormt het vertrekpunt voor de volgende campagnes via Twitter, en vermoedelijk ook andere media. Van den Dool: "Twitter was voor ons het breekijzer voor social media", het was een simpele, goedkope manier om ervaring op te doen met het nieuwe.
Bij Aegon is het niet meer de vraag of de inzet van social media zinnig is. Den Braber: "Via een Tweetbanket bereiken we tot 1.000 mensen en indirect misschien wel tot 7.000. Daarnaast zegt het ook iets over de bank. Het onderstreept ons innovatieve karakter en maakt ons zichtbaar. Klanten benaderen ons makkelijk met vragen en via zaken als Twitter kunnen we snel reageren, ook op klachten en geruchten als dat nodig".
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Rezes
Hartstikke leuk en interessant dat een financiele dienstverlener niet direct uit is op het afzetten van hun producten, maar betrokkenheid wil cre?ren. Goed bezig AEGON!
Danielle Hoek
Ben benieuwd of deelname aan een Co-creation sessie via twitter toegankelijker is en daardoor een hogere deelnamegraad genereert.