Deel dit artikel
-

Cijfers Twitter beter dan verwacht, wel verlies over 2020

Twitter zag het aantal dagelijks actieve gebruikers in het vierde kwartaal met 27 procent toenemen naar 192 miljoen. Die toegenomen aandacht als gevolg van de Amerikaanse verkiezingen en COVID 19 vertaalde zich ook in een 28 procent hogere omzet van 1,29 miljard dollar.

Het gros van de omzet ontleent Twitter aan advertentieverkoop. Zo’n 134 miljoen komt van datalicenties. Daarin zat ook (9 procent) groei.

Nog altijd is de VS de belangrijkste markt qua omzet: 733 miljoen dollar. Internationaal groeit Twitter sneller, maar bleef de omzet steken bij 556 miljoen. Onder de streep bleef in het vierde kwartaal 222 miljoen over, beter dan de 119 miljoen van een jaar eerder.

Tegenover de gestegen omzet stonden ook hogere kosten van ruim 1 miljard dollar, 21 procent meer dan een jaar terug.

Over heel 2020 realiseerde Twitter een omzet van 3,72 miljard, 7 procent meer dan een jaar geleden. Wel werd een nettoverlies van 1,1 miljard dollar geleden.

Twitter verwacht dat voor de komende kwartalen het gebruik wel iets gaat afnemen. CEO Jack Dorsey spreekt van een ‘uitzonderlijk jaar’ voor Twitter. ‘We zijn trotser dan ooit om het publieke debat te dienen, helemaal in deze ongekende tijden.’

Twitter was de afgelopen maanden voortdurend zelf trending. Meest opvallend was de ban die het bedrijf heeft opgelegd aan Donald Trump vanwege, zo formuleerde het sociale netwerk zelf, herhaalde oproepen tot geweld en het veelvuldig verspreiden van onjuiste informatie.

De oud-president is inmiddels uitgeweken naar het rechtse platform Gab, maar daar is tot dusverre alleen een brief verschenen van zijn advocaten inzake zijn impeachmentprocedure.

Bloomberg meldde maandag dat Twitter overweegt om geld te vragen voor extra functies in zijn app TweetDeck. Ook denkt Twitter aan een fooisysteem, waarmee gebruikers anderen kunnen betalen voor exclusieve tweets.

Twitter heeft verder eind januari de Nederlandse nieuwsbriefdienst Revue gekocht. Het Nederlandse bedrijf is in 2015 opgericht en biedt gebruikers de mogelijkheid om gratis een nieuwsbrief te verspreiden. In Nederland maakt onder meer de NOS er gebruik van.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond