‘Twitter stapt in retargeting’

Twitter gaat in navolging van Facebook een platform aanbieden voor het tonen van gerichte advertenties op basis van het internetgedrag, zo melden bronnen aan AdAge. Op die manier zou Twitter willen profiteren van de markt voor automated trading, oftewel het geautomatiseerd bieden op advertenties.
Het is nog onduidelijk hoe het platform in de praktijk precies gaat werken, maar het is voorstelbaar dat bezoekers die aan hun cookies worden herkend gesponsorde berichten te zien krijgen van advertentiepartners. Omdat Twitter gebruikers niet wil overvoeren met advertenties, is het zeer goed mogelijk dat daarvoor premiumtarieven in rekening worden gebracht.
Hoe lang Twitter al werkt aan het platform, is onduidelijk, maar daar hoeft niet veel tijd ingestoken zijn. Facebook bouwde zijn vergelijkbare FBX-platform in nauwelijks vier weken. Twitter is al sinds vorig jaar in gesprek met specialisten, maar heeft nog niet aangegeven wanneer men van start wil gaan.
Naar verluidt wil Twitter ook grote merken toegang tot het platform bieden. Men zou al een niet nader genoemde multichannelretailer hebben benaderd, zo weet AdAge. Deze zou dan meer privileges krijgen dan adverteerders die inkopen via een handelsplaats. Yahoo’s Right Media-platform kent ook dit soort premiumklanten, zoals Procter & Gamble en Kelloggs.
Analisten verwachten dat de advertentieomzet van Twitter door de introductie van een geavanceerd advertentieplatform flink zou kunnen stijgen tot ver boven de 582,8 miljoen dollar die het microblog naar verluidt dit jaar aan advertenties binnenhaalt.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Paul Haarman
Vraag is een beetje of dit retargeting of targeting is. Waarschijnlijk allebei. Bij strikte retargeting wordt een bezoeker van een website op sites van derden (zoals Twitter in de toekomst) geconfronteerd met advertenties van diezelfde website. Het adagium is hierbij: “de kracht van reclame is herhaling”. Wanneer advertenties op basis van andere bezochte websites worden vertoond die een relatie vormen met het aanbod van de adverteerder is eigenlijk meer sprake van targeting dan van retargeting. Probleem bij beide advertentievormen is dat vandaag de dag mensen al gauw in de gaten hebben dat die advertenties vertoond worden op basis van hun eigen surfgedrag, en dat kan wel eens weerstand oproepen. Het klinkt misschien vreemd, maar advertenties die niet overduidelijk gebaseerd zijn op cookie-vorming hebben misschien wel de toekomst.
Kjell Jetten
@Paul Haarman
Cookie-vorming?