Deel dit artikel
-

‘Uitgevers laten kansen liggen op persoonlijk web’

Op het personal web waar alles zich verzamelt rond de gebruiker, laten uitgevers kansen liggen. “Het is een slag die uitgevers moeten maken. Niet de content, maar het individu staat centraal”, aldus Gert-Jan Smits, oprichter van Jungle Minds.

Smits sprak donderdag op het Ziggo-congres over een aantal ontwikkelingen die hij signaleert. Eén daarvan was de verschuiving naar het personal web. "Browsing is geschiedenis. Alle informatie verzamelt zich rond de gebruiker. Tegenwoordig worden vrienden als filter gebruikt."

Zo heeft Facebook bijvoorbeeld de ‘Open Graph’ waarmee externe sites in de zogenoemde ‘social graph’ worden geïntegreerd. In de praktijk betekent dit dat een site als bijvoorbeeld NU.nl, afhankelijk van de data die de uitgever zou delen, terugkomt in gebruikersprofielen, zoekresultaten en feeds op Facebook. De ‘like-knop’ bijvoorbeeld geeft gebruikers de mogelijkheid om bepaalde content, bijvoorbeeld een blogpost of een nieuwsbericht, in hun Facebook-feed op te nemen. Op deze manier verschuift het web steeds meer op naar een plek waar resultaten worden aangedreven door sociale verbanden.

Verdienmodel

Smits vindt dat uitgevers content moeten produceren om deze vervolgens op individuele basis te verspreiden. "Het is een nieuw verdienmodel." Hij legt uit dat de traditionele rol van de uitgever die van een filter is. Krantuitgevers bepalen welke artikelen in de krant komen, een uitgever van boeken bepaalt welke boeken op de markt komen en zo ook bij televisieproducenten met tv-content. "Maar op het gebied van nieuwe media pakken de uitgevers de filterrol nog niet goed op, dat snappen ze niet. Iedereen wordt gek van de grote berg aan informatie. Zolang een betrouwbare expert als een uitgever de filterrol niet op zich neemt en Google het ook niet doet, ga je te raden bij je vrienden, of een applicatie als Flipboard."

Facebook zal de ultieme omgeving zijn waar veel gebruikers hun informatie vandaan halen. "Je hebt contact met je vrienden, nieuws en andere applicaties op één plek. Dat is een logische omgeving voor een filter", aldus Smits.

Inspiratie

"NRC Handelsblad kan bijvoorbeeld een rol spelen in nieuwsvoorziening voor mij. Voor een ander kan dat weer de Panorama zijn. Alleen een krant vind ik achterhaald, daarbij is iedere pagina voor iedereen hetzelfde. Je wilt geïnspireerd worden. Door op persoonlijk niveau te filteren, kunnen uitgevers daar een rol inspelen. Het is gek om deze kans te laten liggen."

Op het web houden uitgevers nu nog te veel vast aan massacommunicatie. "Dat blijft bestaan, maar uitgevers moeten ook verder kijken." Smits noemt de iPad als een mooi medium om te experimenteren met dit soort persoonlijke informatievoorziening. "In de toekomst betaal ik niet meer voor een krant, maar voor een dienst die mij persoonlijke informatie aanbiedt."

Platform

Hij ziet de diensten als een plugin bij bijvoorbeeld Facebook verschijnen, of in de vorm van een applicatie als Flipboard. "Je gaat niet meer naar NRC toe, maar NRC gaat daar naartoe waar de klant zich bevindt. Dat kan Facebook zijn, maar ook Hyves of een ander platform."

Smits: "Niemand zit te wachten op 10 miljoen pagina’s met resultaten, je wilt niet meer op zoek naar informatie, je wilt dat het naar jou toekomt. Mensen zijn niet bereid te betalen voor massacommunicatie online, maar wel voor een gepersonaliseerde krant."

Deel dit bericht

6 Reacties

Geert-Jan Smits

kleine correctie: het was Geert-Jan Smits die sprak op het Ziggo Congres 😉

Eylard Wurpel

Goed verhaal van Geeert-Jan… ;o)

Netty Arri?ns

Interessant artikel

Diego IJzerman

Mooi verhaal! Het is een ontwikkeling die je zou moeten kunnen terugvinden in meerdere branches en segmenten. Met vriendelijke groet,Diego IJzermanProductmanager Online Services

Ronny Simon

Een Nederlands bedrijf dat onlangs een eerst aanzet heeft ontwikkeld tot een personal web is IQNOMY Liquid Internet. Het platform kan bestaande websites transformeren tot een 'user centric' bezoekerservaring. Het leert real-time en zet dat om in gepersonaliseerde content. Waarbij de bezoeker toch anoniem blijft. Het assembleert content op een intelligente manier en dat in real-time. Het bedrijf is ook al bezig met de volgende stap zoals vermeld in dit artikel, een 'personal web' en gaan zelfs nog een stapje verder dat ze willen vertalen in 'augmented me'.

Peter Westerhof

Aardig verhaal, en ik ben het eens met de kernboodschap.Maar Facebook? Neem mij niet kwalijk…..En ik heb ook geen trek in een vendor lock in van Apple.Ik mis overigens fenomenen als LibraryThing.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond