Deel dit artikel
-

Uitgevers: reclame-omzet -70% bij cookie-exit Chrome

Europese uitgevers vrezen dat ze tot zeventig procent van hun reclame-omzet kwijtraken wanneer Google 3rd party cookies verwijdert uit Chrome.

Dat is een inschatting voor de korte termijn aan het begin van 2024. Dan wordt immers duidelijk wat de impact zal zijn van Googles besluit om het reclamevehikel te verwijderen uit zijn browser.

De European Publishers Council liet liet dit eind vorige week doorschemeren toen het zijn formele aanklacht tegen Google indiende bij de Europese Commissie. Dat heeft betrekking op vermeend misbruik van marktmacht in de reclamesector.

Duitse uitgevers lieten vorige maand hun wrevel al horen over de uitfasering van 3rd party cookies in Chrome. Toen was het argument dat honderden mediabedrijven zicht zouden verliezen op consumentgedrag. Dat soort data wordt gebruikt als grondstof voor het gericht benaderen van online doelgroepen.

Foto: Curtis Trevellion (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond