Deel dit artikel
-

Google: 3rd party cookies pas eind 2023 weg uit Chrome

Google besluit om de ondersteuning voor 3rd party cookies in Chrome twee jaar later te beëindigen. Het uitfaseren begint pas in de tweede helft van 2023. De markt moet langer gelegenheid krijgen te spreken over en werken aan alternatieve systemen.

Het was in eerste aanleg de bedoeling om de ondersteuning van 3rd party cookies in Chrome per eind 2021 te staken. Alle andere grote browsers deden dat al veel eerder, maar dat was voor adverteerders, uitgevers en aanverwante techpartijen nog geen reden hun praktijk daar op aan te passen. Zij bleven cookies en scripts inzetten om het gedrag van consumenten af te grazen en profielen op te bouwen.

Pas toen ook marktleider Google bekendmaakte profiling via externe middelen te willen uitbannen, begon het duidelijk te worden dat het beschermen van privacy van gebruikers een serieus thema is. Ook voor Chrome. Niettemin ontplooide de internationale reclamemarkt amper initiatief en liet het plaveien van de weg weer aan Google.

Zojuist kondigde de techgigant aan twee jaar te wachten met het uitfaseren van 3rd party cookies in Chrome. “We moeten op een verantwoorde snelheid handelen. Er moet voldoende tijd zijn voor publieke discussies om tot de juiste oplossingen te komen voor uitgevers en de reclame-industrie. Ze moeten tijd hebben hun diensten te migreren” naar nieuwe technische omgevingen. Partijen als Opt Out Advertising, Criteo en een aantal Europese displaypartijen hebben die reeds.

“Met Chrome zelf willen we eind 2022 de belangrijkste technologieën afleveren aan ontwikkelaars.” Zij hebben vervolgens tot en met de zomervakantie van 2023 om de systemen van adverteerders en uitgevers aan te passen aan de ‘cookieloze’ wereld. Het definitieve uitfaseren van tracking- en profilingtechnieken van Chrome vindt plaats in drie maanden in het najaar van 2023.

“Elk voorstel tot vernieuwing, en daarvan zijn er tientallen, gaan door drie fases: discussie, testen en uitrollen.” Dat geldt ook bij dit proces. Daarmee wil Google aangeven dat het open staat voor feedback uit de markt, bijvoorbeeld die van de Engelse Engelse toezichthouder Consument & Markt. De eerste testen met reclamesysteem FLoC lopen bijvoorbeeld al.

De ontwikkelingen van nieuwe reclametechnieken documenteert Google op PrivacySandbox.com.

Eerder vandaag klonk van Europese consumentenbonden en burgerrechtenorganisaties de oproep om internetgebruikers helemaal niet te profileren voor reclamedoeleinden. Andere partijen vinden dat niet zou moeten mogen via de webbrowser.

Foto: Koen Jacobs (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond