Deel dit artikel
-

Uitgevers met technische oplossing nepnieuws

Een aantal van de grootste nieuwsuitgevers uit Europa en Amerika gaat live met een nieuw systeem dat nepnieuws van echt nieuws moet onderscheiden.

Het initiatief zorgt ervoor dat bij ieder gepubliceerd verhaal metadata wordt meegegeven waarmee aggregatoren als Bing, Facebook, Google en Twitter de inhoudelijke waarde kunnen herleiden.

Deze inschatting wordt gemaakt met behulp van een achttal indicatoren die zijn ontwikkeld binnen The Trust Project. Dat ging drie jaar geleden van start en wordt mede gefinancierd met goededoelengeld van de oprichter van Craigslist.

Die indicatoren vertellen iets over zaken als het soort verhaal, de schrijver ervan en diversiteit aan perspectieven. Die zijn met behulp van Schema.org omgezet in coderingen voor CMS’en en websites. Die zijn zichtbaar voor aggregatoren. Daarmee kunnen ze nepnieuws met minder prominentie tonen of, in het uiterste geval, helemaal weglaten.

Tot de eerste uitgevers die nu met het project live gaan behoren onder meer The Washington Post, The Economist, Trinity Mirror, het Duitse persagentschap dpa en La Repubblica and La Stampa. Er zitten geen Nederlandse uitgevers in de werkgroepen.

Foto: VV nincic (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Jan

Dit is een nepoplossing. Ook overheden en andere ‘betrouwbare’ bronnen verspreiden nepnieuws. Nepnieuws bestrijd je niet met een of ander algoritme, maar met goede journalistiek en klokkenluiders. Als die techgiganten daar eens hun geld aan gingen besteden in plaats van mee te werken aan deze censuur.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond