Deel dit artikel
-

Unified inboxes: e-mail en social media

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het rommelt in inbox-land. Kortgeleden is een nieuwe inbox-dienst gelanceerd. Inbox2 is een nieuw soort inbox waar de gebruiker al zijn elektronische berichten op één plaats kan binnenhalen, bekijken, doorzoeken en beheren. Met andere woorden: de gebruiker heeft nog maar één applicatie nodig om zijn e-mail, tweets en sociale netwerk-berichten van bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook en Hyves te ontvangen.

Door Mick Lodder* 

Unified messaging
Bovenstaande toepassing is in essentie niet nieuw. Er wordt al jaren gesproken over ‘unified messaging‘. Dit is een mechanisme waarbij inkomende berichten zoals spraak, tekst, fax, e-mail en video in een gemeenschappelijke inbox worden opgeslagen en geregistreerd. De berichten in die inbox kunnen vervolgens met een (in beginsel) willekeurig te kiezen apparaat worden geraadpleegd, gewijzigd en beantwoord .

Tot nu toe maken consumenten en bedrijven weinig gebruik van zo’n centraal mechanisme. De massa heeft in de afgelopen jaren steeds nieuwe, maar los van elkaar staande, kanalen geadopteerd. Twitter begint op te komen, mobiel is al jarenlang een hit en e-mail is al sinds de jaren negentig de ‘killerapplicatie’ van het internet.

Internet is van veel nieuwe manieren van communiceren de basis en zoals je kunt zien in de demo van Inbox2 ook een verbindende factor. Op een gegeven moment zijn er zoveel verschillende kanalen dat de gebruiker roept om vereenvoudiging. Inbox2 is daarom een logische ontwikkeling. De eerste reacties van gebruikers zijn gevarieerd. Mensen die heel veel gebruikmaken van sociale media en e-mail vinden het fijn om alles via mobiel of PC op een plek te beheren. Anderen geven aan dat het de inbox heel erg druk maakt.

Effect op e-mail marketing
Voor u een vraag, voor ons ook. Integratie van allerlei soorten berichten heeft effect op het gedrag van de gebruiker. Gaat hij anders communiceren? Wordt hij eerder afgeleid? Het aantal berichten in de inbox neemt enorm toe. Uit reacties van gebruikers maken we op dat men soms niet weet waarnaar te kijken. Het maakt de inbox onrustig.

Voor marketeers wordt het een uitdaging om in zo’n omgeving op te vallen met een e-mail bericht. Of gaan mensen door de onrust in de inbox juist weer filters aanbrengen door onderscheid te maken tussen reclame, favoriete merken, vrienden, familie en kennissen? Dan zou een reclame e-mail in een apart mapje kunnen verdwijnen en niet meer worden gelezen. In dat geval is uw uitdaging nog groter: hoe kom ik in het lijstje met ‘favoriete merken’ van de ontvanger?

Hoe komt verzonden e-mail er eigenlijk uit te zien in weer een nieuw soort e-mail inbox (rendering)? Als er meer van dit soort initiatieven ontstaan en de massa gaat het gebruiken, dan moet goed worden getest hoe huidige e-mails worden getoond. In de toekomst zou dat ook kunnen leiden tot nieuwe vormen van e-mail met meer en nieuwe interactieve content dat ondersteund wordt door streaming video en flash.

Wat brengt de toekomst
De verwachting is dat een applicatie als Inbox2 vooral wordt gebruikt door zware gebruikers die veel informatie absorberen, combineren en gebruiken. Kleine gebruikers vinden het snel te complex en blijven e-mail en Twitter gescheiden voor verschillende doeleinden gebruiken. Bijvoorbeeld privé, zakelijk, communicatie en nieuws.  Omdat de gebruikersgroep nu heel klein is, is het voor optimalisatie van e-mails voor goede rendering nog te vroeg.

Voor wat betreft de zakelijke markt kun je verwachten dat dit soort applicaties in de toekomst een rol gaan spelen op het gebied van workflow management, contactmanagement en het delen van bestanden. Zo ver is het nog niet, want dat hangt af van de adoptiesnelheid. Tot die tijd is de aloude e-mail inbox de plaats om je waar te slijten.

*Mick Lodder is senior e-mail marketing consultant bij Blinker

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond