Deel dit artikel
-

UnitedConsumers zint op verdubbeling klantengroei

UnitedConsumers, een site die inkoopkracht voor benzine, stroom, gas en telefonie bundelt, wil de groei van het aantal gebruikers komend jaar verdubbelen. Sinds kort verzorgt het bedrijf ook het energiedeel van de loyalty card van Ikea.

In de afgelopen jaren groeide UnitedConsumers uit tot 25 man personeel in een Eindhovens kantoor. Anders dan toenmalig 'concurrent' Letsbuyit.com overleefde het moeiteloos de eerste dotcombubbel. "We investeren alles terug in het bedrijf en geven onze klanten zo veel mogelijk echt geld terug, geen spaarpunten", aldus oprichter Paul van Selms.

UnitedConsumers begon met een programma waarbij deelnemers korting konden krijgen op benzine. Het bedrijf sloot overeenkomsten met benzinestations, inmiddels 530, die via het internetprogramma nieuwe klanten proberen te werven. De verstrekte kortingen op alle brandstoffen moeten uiteindelijk tot meer klanten en dus meer omzet leiden bij de pomphouder. "Op basis van onze historische gegevens kunnen we voorspellingen over het gedrag van nieuwe klanten doen."

Inmiddels combineert het bedrijf zijn inkoopkracht ook voor Gsm-telefonie, stroom, aardgas, autoverzekeringen en sinds kort ook zorgverzekeringen. "Voor verkopers van dit soort commodity-artikelen is het lastig om gericht marketing te bedrijven. Dat doen wij voor ze op 'no cure no pay'-basis."

Inmiddels schreven 230.000 Nederlanders zich in bij de site. Ongeveer de helft van hen is actief gebruiker van een of meerdere diensten van UnitedConsumers. Volgens Van Selms neemt een gemiddelde deelnemer 1,4 diensten af. De strategie voor de komende jaren is erop gericht meer diensten per klant af te zetten.

Van Selms: "Per jaar komen er gemiddeld 40.000 deelnemers bij. Dat aantal willen we in 2007 verdubbelen tot zo'n 80.000. We hebben besloten dat we niet meer productsoorten aan ons aanbod zullen toevoegen maar meer halen uit hetzelfde aanbod." Het bedrijf werkt uitsluitend via internet en adverteert op portaalsites en sites als Startpagina.nl om nieuwe gebruikers bekend te maken met de gebundelde inkoopdienst.

Het benzineproduct verkoopt UnitedConsumers ook aan Anwb. De wielrijdersbond biedt zijn leden de mogelijkheid goedkoper te tanken via een Anwb-pas. De afhandeling daarvan is in handen van het Eindhovense bedrijf. Op dezelfde wijze verzorgt UnitedConsumers sinds september van dit jaar ook het 'goedkoper stroom en aardgas'-programma dat onderdeel is van het klantentrouwprogramma Ikea Family. Ikea werkt aan een nieuwe site met webwinkel.

(Bron foto: Jaqian, overgenomen volgens Creative Commons-licentie)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond