Deel dit artikel
-

Universiteit Twente voorspelt menselijke interesse online

UT-promovendus Frans van der Sluis heeft een methode ontwikkeld waarmee de interesse in bepaalde informatie van computergebruikers kan worden voorspeld. De gebruikerservaringen met zoekmachines, nieuwsdiensten en leeromgevingen kunnen zo, dankzij op maat toegesneden informatie, sterk worden verbeterd.

Stel, je zoekt op Google iets over een bepaald automerk. Ben je als gebruiker dan al bekend met de verschillende modellen van dat merk? Of weet je nog bijna niks? Je kan je voorstellen dat deze gegevens heel andere zoekresultaten opleveren. De zoekmethode die Google op dat gebied toepast, is nog veel te ruw, aldus Van der Sluis.

Bij het voorspellen van deze menselijke interesse hanteert Van der Sluis twee variabelen: nieuwswaarde en complexiteit. De ervaring van informatiesystemen (Information eXperience, IX) wordt na het meten en interpreteren van deze variabelen geoptimaliseerd.

De kern van deze toepassingen is de mogelijkheid de complexiteit van een tekst te berekenen. Zo kan hij de interesse van mensen voorspellen, een voorspelling die voor een groep mensen kan worden gedaan of op een individu toegesneden kan worden. Hierbij kan een (combinatie) van een verscheidenheid aan informatie en technieken worden uitgebuit, waaronder de documenten die een gebruiker eerder gelezen of geschreven heeft, het volgen van oogbewegingen (het zogenaamde eye-tracking), computermodellen van menselijke informatieverwerking (het zogenaamde learning analytics), maar ook ‘ouderwetse’vragenlijsten. Zo kan niet alleen de interesse van mensen in bepaalde informatie worden voorspeld maar ook hun gehele ervaring worden verrijkt. Wil de gebruiker uitdaging of gemak?

Een van de toepassingen van het onderzoek van Van der Sluis is de krant op maat, waarbij hij onder andere gebruikmaakte van artikelen uit The Guardian. Een andere toepassing bestaat uit een adaptieve digitale lesmethode. Daarbij stelt men de complexiteit van leerstof vast die de leerling aankan. Binnen de grenzen van zijn eigen vermogens daagt men de leerling uit en past men de lesstof toe. Aan de hand van de gebruikershistorie wordt bepaald wat een leerling kan behappen.

Afgelopen maand is op basis van de methode van Van der Sluis en Van den Broek (zijn dagelijks begeleider) een octrooiaanvraag ingediend bij het European Patent Office.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond