Deel dit artikel
-

Uw mening alstublieft

Maandelijks bespreekt Martijn van Osch, oprichter van Links4News.com , nieuwe, opvallende, interessante of revolutionaire webconcepten. Deze maand is zijn oog gevallen op het verschijnsel 'opinion-tools'.

Hoe krijgt een bedrijf inzage in hetgeen bezoekers van een site vinden? Bouw een applicatie die webgebruikers kunnen downloaden en waarmee ze vervolgens eenvoudig sites kunnen beoordelen. In ruil geeft u ze punten die ze uiteindelijk weer in geld kunnen omzetten. Mooi toch? Nou, nee?

Het bovenstaande concept is in feite gelijk aan dat van opinionbar.com. Drie punten waar ik nogal kritisch tegenaan kijk:

1. Downloaden: hoeveel concepten zijn op dit punt al niet stukgelopen? Downloaden kost tijd en dat is wat men op internet nu net niet heeft. Men wil snel bereikbare informatie, direct antwoord op e-mails en levering van producten binnen 2 dagen.

2. Applicatie: weer een applicatie erbij die onnodige vertraging op mijn computer oplevert.

3. Geld voor uw mening: Wat is de waarde van meningen als deze kenbaar worden gemaakt om er geld mee te verdienen? Het gaat er toch om dat een site-houder kwalitatieve informatie vergaart?

Een andere "Opinion-tool" is te vinden op de site van OpinionLab. Dit bedrijf heeft het "OnlineOpinion"-systeem ontwikkeld. Met behulp van OnlineOpinion is een site-bezoeker, net als bij Opinionbar.com, in staat om zijn mening te geven. Er zijn echter cruciale verschillen. Bij OnlineOpinion geldt namelijk:

1. Downloaden niet nodig: een verwijzing naar OnlineOpinion zit in de HTML-code van de site-eigenaar opgenomen. Daarnaast wordt OnlineOpinion pas aangesproken wanneer de webpagina volledig op het scherm zichtbaar is. Gevolg: geen extra wachttijd.

2. Geen applicatie: om als site-bezoeker OnlineOpinion te gebruiken hoeft er geen applicatie op de computer van de bezoeker aanwezig te zijn.

3. Mening uit vrije wil: Het blijft de vraag of bezoekers wel hun mening zullen uiten wanneer er niets tegenover staat. Ik denk dat voornamelijk de bezoekers met een (zeer) negatieve ervaring hun mening zullen uiten. Dit hoeft niet erg te zijn aangezien dat juist de groep mensen is waar een site-houder veel van kan leren.

Conclusie: OpinionOnline gaat beter om met de behoeften van zowel site-bezoekers als site-houders. Zij zullen OpinionOnline dan ook makkelijker omarmen dan het concept van Opinionbar.com.

P.S. Voor directe site-feedback is de site van AstoundingWebsites een aanrader.

Deel dit bericht

10 Reacties

Heico

Bij MetrixLab hebben ze inderdaad niet begrepen waar het op internet om draait. Ze schenden zo ongeveer alle regels voor een succesvolle killer-app. Schenden van privacy, downloaden, geld voor meningen. Ja, ja, die jongens van MetrixLab komen er wel.

alewijn

Ik vind de opinionbar inderdaad niet echt een volmaakte uitvinding, maar van de online-opinion was ik erg onder de indruk! Alleen ik ben het nog nergens in 'bedrijf' tegen gekomen. Dat is jammer. Want sowieso bij de meeste sites is het geval: ik heb er best een mening over, maar je kan het niet even makkelijk kwijt. Voor gebruiksvriendelijkheid vraagt men te weinig aan en luistert men te weinig naar de gebruiker.

Martijn van Osch

Online Opinion wordt onder andere gebruikt bij http://www.mvp.com/ en http://www.business2.com/ . Ik zag laatst trouwens dat Newconomy ook van Online Opinion op haar site gebruik maakt. Martijn van Osch, Links4news.com

alewijn

Klopt, ik zag alleen toch wel een minpuntje: er wordt gevraagd een rating te geven. Als je dat doet dan kan je over de betreffende pagina niet meer een comment geven. De O (nlineOpinion) is dan verdwenen van de pagina.

Martijn van Osch

Alewijn,Dat klopt inderdaad. Die functie hebben ze ingebouwd zodat zoveel mogelijk voorkomen kan worden dat één en dezelfde persoon meerdere keren zijn mening over 1 pagina geeft.Overigens is het de bedoeling dat je op "Comments?" klikt wanneer je de pagina ZOWEL een algemene beoordeling wil geven als deze pagina van specifiek commentaar wil voorzien. Ze hebben dus wel de oplossing voor jouw probleem verwerkt, alleen is de navigatie misschien niet helemaal duidelijk.

Rutgher

Heren, Volgens mij zijn jullie in jullie discussie en in het bovenstaande artikel appels en peren met elkaar aan het vergelijken. Opinionbar lijkt in zijn geheel niet op de onderzoeksmethode zoals gepresenteerd bij Onlineopinion. Een betere vergelijking is de opinionpoll van metrixlab, welke op zijn beurt dan JUIST weer meer mogelijkheden biedt dan onlineopinion. De opinionpoll is namelijk niet gebonden aan een waardeoordeel zoals dat met de plussen en minnen van onlineopinion wel het geval is. De poll geeft je dus ook de mogelijkheid om gericht onderzoek te doen met aanvullende gegevens i.p.v. altijd moeten constateren dat je bijv. een plus hebt gescoord op vraag 1.

Roel van Hoof

Ook dit verhaal van van Osch is weer een typisch voorbeeld van uitwassen die horen bij een industrie die in de kinderschoenen staat: - internet journalisten/freelancers die (al jaren) internet gebruiker zijn en denken overal verstand van te hebben en uitspraken te moeten doen! Laat nu iedereen zich eens bij zijn leest houden!Als je iets van het medium telefonie afweet, doe je toch ook niet als een kip zonder kop uitspraken over telefonisch onderzoek! GroetRoel van Hoof 

Sebastiaan

Het grootste en meest gebruikte consumenten onderzoek van nederland(SUMMO) gebruikt zowel een telefonisch onderzoek en een schriftelijk onderzoek. Bij de ene methode heb je meer aandacht, maar een kleinere groep mensen die wil meewerken en bij de andere methode is het weer net andersom. Met gebruik van statistische- en datamining technieken kun je hier een ideale mix in berekenen. In dit licht passen volgens mij een download- en een online html onderzoek prima naast elkaar. MetrixLab is volgens mij de enige van de twee die in beide behoeften voorziet. Het voordeel voor de marketeer kan dan zijn dat zij een single point of reference hebben voor hun e-business intelligence tools. Nu nog integratie met de legacy systemen?

Martijn van Osch

Ter volledigheid: Ik weet dat er zowel user-centric als site-centric opinion-tools zijn. In het artikel heb ik van beide categorieen 1 uitgewerkt concept toegelicht en hieraan mijn oordeel als gebruiker verbonden. Martijn van Osch

Rutgher

Ter volledigheid? Ter complementering van het artikel bedoel je. Kroketten en melk vergelijken, zeggen dat je de eerste lekkerder vind en daarom beter, heeft natuurlijk geen enkele toegevoegde waarde voor een lezer. Behalve dat je de lezers die er niet veel verstand van hebben op een fout spoor zet. (zie eerdere reacties!) Prima zo'n artikel, maar verbindt geen waardeoordeel aan 2 onvergelijkbare concepten. Rutgher

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond