Deel dit artikel
-

Variatie in e-talage neemt toe

Kleding zou ongeschikt zijn voor online verkoop. Toch verkopen postorderbedrijven al jaren lang kleding, en met succes. Dus wat is nou eigenlijk het probleem? Door Saskia de Bruyn.

Het was een bewogen jaar op de elektronische consumentenmarkt. De jubelstemming over het gunstig verlopen kerstseizoen werd meteen overschaduwd door sombere berichten. De shake out onder de dot-coms zou begonnen zijn, en onaantastbaar geachte instituten als CDNow wankelden. Beurskoersen tuimelden naar beneden, en sleepten in hun val menig mooi uitbreidingsplan met zich mee. In het kille januarilicht kon de realiteit niet meer ontkend worden: winstgevende business-to-consumer e-commerce vereist grote aantallen transacties en forse volumes. Om een afdoende penetratie van de markt te bereiken is geld nodig, veel geld. Die lange financiële adem is niet bij alle starters aanwezig, en onder hen zullen dan ook de klappen vallen.

Tegelijkertijd wreven veel leiders van de ‘oude’ bedrijven het slaapzand uit hun ogen. Zij herkenden het kapitaal dat besloten lag in hun gevestigde merken, en verdubbelden hun e-business inspanningen. Nieuwe productgroepen deden hun intrede, en voor sommige daarvan begint zich al een rooskleurige toekomst af te tekenen. De consument zelf stroomt nog steeds in groten getale toe: volgens de NOS Dienst Kijk- en Luisteronderzoek hadden in maart 2000 rond de zes miljoen Nederlanders toegang tot het Internet. Daarvan gebruiken 4,3 miljoen mensen het Internet meer dan één keer in de maand. In 1998 waren surfers volgens onderzoeksbureau Blauw nog goed voor een omzet van 91 miljoen gulden, tegen 325 miljoen in 1999. Voor dit jaar verwacht Blauw een navenante stijging tot 825 miljoen gulden.

Naast de ‘traditionele’ paradepaardjes van de online verkoop (boeken, muziek cd’s en computertoebehoren) diende zich het afgelopen jaar een aantal nieuwe categorieën aan. Niet van allemaal is onmiddellijk duidelijk dat ze zich op internet zullen thuisvoelen. Software, muziek en andere vormen van te digitaliseren informatie lenen zich voor directe verspreiding via het Web, met alle logistieke voordelen van dien. Levensmiddelen daarentegen hebben hun fysiek tegen, en het vraagt een uiterst doordacht distributiemodel om die online winstgevend te verkopen. Medicijnen mogen van de wetgever niet zomaar aangeboden en geleverd worden; toch hebben verschillende elektronische apotheken inmiddels oplossingen bedacht. Financiële producten als verzekeringen en hypotheken werden tot voor kort als te ‘adviesintensief’ beschouwd om via internet te worden verhandeld. Deze opvatting wordt momenteel verlaten, ook omdat buitenlandse aanbieders de Nederlandse markt dreigen over te nemen. Kleding tot slot is als ‘emotioneel artikel’ volgens vele experts ongeschikt voor e-commerce. Meer en meer winkels proberen uitzonderingen op deze regel te vinden. In de Verenigde Staten zal het komende jaar ook de verkoop van nieuwe auto’s online gaan gebeuren. Zover is het hier nog niet.

Medicijnen

In Nederland is nog steeds een wet uit 1963 van kracht, die bepaalt dat een apotheker medicijnen slechts mag uitleveren indien hij het fysieke, door de arts getekende recept in bezit heeft. Dat wierp een drempel op voor Nederlandse pillendraaiers met elektronische ambities, die alleen maar met scheve ogen konden kijken naar de ontwikkelingen in de Verenigde Staten. Daar doen online apotheken het al een paar jaar erg goed; zo mocht Amazons Drugstore.com over het eerste kwartaal van dit jaar een aanzienlijk lager verlies melden dan was verwacht. Eind vorig jaar waagde een ondernemer uit Almere de stap en begon medicijnen te verkopen via de site recept.org. Recepten moeten per post worden ingestuurd voordat er geleverd kan worden. Aan het initiatief werd weinig ruchtbaarheid gegeven. Heel anders ging dat dit voorjaar met Medicijnenperpost.nl en eFarma.nl. Beide zochten nadrukkelijk de publiciteit bij hun lancering, en de gevolgen bleven niet uit. Medicijnenperpost, dat een daad wilde stellen door de verouderde regelgeving simpelweg te negeren, werd door de Inspectie voor de Gezondheidszorg al snel tot sluiten gedwongen. Hok Tjiook, de apotheker achter eFarma, richt zich vooral op herhalingsrecepten zoals voor anticonceptiepillen en chronische medicatie. "We verwachten dat we een half tot één procent van de Nederlandse markt in handen zullen krijgen", aldus Tjiook. Dat wordt dan dringen, want dienstverlener Pharmeon wil in september de websites van 150 inmiddels aangesloten apotheken openstellen. André Blom: "Deze apotheken zullen allemaal in hun eigen verzorgingsgebied online bestellingen afhandelen. Op zich hebben hun diensten geen landelijke dekking, maar ons netwerk kan uiteindelijk wel heel Nederland bedienen."

Kleding

www.boo.com
www.dressmart.com
www.haburi.com
www.score.nl
www.amici.nl
www.fashion-outlet.com

Financiële producten

www.eubos.nl
www.independer.nl
www.nokdown.nl
www.polis4u.nl
www.netpolis.nl
www.ineas.nl
www.hypotheekofferte.com

Levensmiddelen

www.ah.nl
shop.c1000.nl
www.wehkamp.nl
www.a27.com
www.boodschappenlijn.nl
www.al-capone.nl

Alternatieve koopwijzen

www.letsbuyit.com
www.priceline.com
www.autobytel.nl
funtimes.viaveiling.nl
www.ricardo.nl
www.qxl.com
www.ebay.com

Medicijnen

www.drugstore.com
www.recept.or g
www.efarma.nl
www.diane.nl
www.drogisterij.net

Prijsvergelijkers

www.prijsvergelijkers.nl
www.elcheapo.nl
www.bellen.com
www.internetten.nl
www.nieuw.nl
www.pcbuy.nl
www.mrfinch.nl

Marktplaatsen

www.covisint.com
www.retailer.nl
www.myaircraft.com
www.aeroxchange.com
www.rooster.com
www.zonaresearch.com

Overige genoemde sites

www.cdnow.com
www.zibb.nl

Deel dit bericht

3 Reacties

Hans Speekenbrink

Een site die best genoemd had mogen worden en nog ontbreekt onder de kopjes kleding en/of marktplaatsen is: http://www.merkkleding.nl Een handige referentie site met meer dan 400 kleding links.

Rene Scholte

Hij die voor eigen parochie preekt……..het zegt me toch allemaal al niets. Op Internet ben ik een individu en ga op zoek. Als ik iets vind dat ik wil hebben koop ik het. Als ik in de Klaverstraat loop is dat met een doel, ik wil een broek. Je loopt een zaak van je keus binnen en probeert wat. Dat is dus een geheel andere benadering dan die op Internet. Ik begrijp nog steeds niet dat 99% van de Interentkenners dat nog steeds niet door heeft. Er wordt heel wat geld verbrand aan doodgeboren kindjes. Verzin iets origineels en ga er niet vanuit dat iemand graag wil hebben wat jij te bieden hebt maar probeer behoefte te kweken. Je loopt niet op straat met een behoefte die je gaat bevredigen maar je surft op Internet op zoek naar behoeftes, onbewust danwel bewust, vaak maakt het niet eens uit wat het is…kan net zo goed een Zeeuwse bolus zijn van een banketbakker die voor de grap op Internet een site heeft laten zetten door zijn twaalfjarige neefje. Daar kan menigeen nog wat van leren.

Aki Motos

In de lijst ontbreekt ook "www.medicijnen.net", hetgeen volgens mij de langst operationele Medische site op het Nederlandse internet. Buiten de nodige over the counter producten levert deze partij ook medicijnen op recept basis. Dit doen ze volgens mij al een aantal jaren. Het was hoe dan ook in ieder geval de eerste site die met medicijnen op abonnementsbasis in Nederland begon, zoals: Pilservice, uw anticonceptie-pil op abonnementsbasis iedere zes maanden thuis gestuurd. Vreemd dat jullie die site vergeten zijn. Het concept van gorilla dochter Pharmeon is aardig, maar ook niet meer dan dat. De uitvoering is dan weer droevig. Verder ligt deze club ook al op de intensive care bij Gorilla, getuige de complete sanering van het personeelsbestand. Volgens de laatste telling zijn ze nog met drie man en een freelance programmeur. De dure auto's zijn ingeruild voor een mooie (kleine) Fiat. Maar goed: de tijd zal het ook hier leren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond