Deel dit artikel
-

‘Veel bedrijven delen klantgegevens ongevraagd met Facebook’

Veel bedrijven delen klantgegevens met Facebook zonder de benodigde toestemming van hun klanten. Daarmee overtreden zij volgens de Consumentenbond de Wet bescherming persoonsgegevens. De Consumentenbond heeft 17 bedrijven hier op aangesproken. Vier bedrijven zijn er al mee gestopt of doen dat binnenkort.

Meestal worden e-mailadressen gedeeld, maar vaak ook andere persoonsgegevens zoals adressen, geboortedatums en telefoonnummers. Volgens de Wet bescherming persoonsgegevens mogen bedrijven die gegevens niet zomaar zonder toestemming van de klant met derden delen.

De uitleg van sommige bedrijven is volgens de bond ronduit slap, zoals ‘iedereen die online adverteert doet het zo’.’ Er zijn ook bedrijven die menen dat ze klanten geen toestemming hoeven te vragen omdat de gegevens versleuteld worden verstuurd. Maar volgens toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) doet dat niet ter zake.

Naar aanleiding van het onderzoek van de Consumentenbond zijn drie bedrijven gestopt met het ongevraagd delen van klantbestanden met Facebook: de ANWB, Nuon en Oxfam Novib. De Bijenkorf stopte hier al eerder mee. Essent heeft toegezegd binnenkort te stoppen en KLM en Transavia heroverwegen hun aanpak. De Bankgiroloterij, FBTO, KPN/Telfort, Postcodeloterij, Vakantieveilingen, Vriendenloterij en de Persgroep blijven gewoon doorgaan. Van Heerlijk.nl, HelloFresh en Hotels.nl ontving de Consumentenbond geen reactie.

Deel dit bericht

4 Reacties

peter

Ik vraag me af in hoeverre je klantgegevens echt deelt omdat ze onherkenbaar zijn gemaakt (versleuteld). Daarnaast maakt FB alleen een match of ze de versleutelde gegevens al zelf in haar bestand heeft zitten. Facebook heeft van de matches dus zelf al deze gegevens. Ze ontvangen dus geen nieuwe gegevens. Met de niet-gematchte gegeven daar kunnen ze feitelijk niks mee, immers die zijn versleuteld. Dus in hoeverre deel je iets met FB als ze er al zelf over beschikken?

Marcel - Stichting WebwinkelKeur

De Europese wetgeving richt zich nu erg op het MKB en alles wat daar tussen zit. Dit zijn vaak bedrijven die niet de know-how in huis hebben om privacy echt goed te regelen.

Dit terwijl bedrijven als Facebook en Google de grootste inbreuk maken op privacy. Elke website die een like button plaatst op zijn blog deelt ongevraagd gegevens met Facebook, vaak zonder dit zelf te beseffen.

Zou het niet tijd zijn om dit probleem bij de bron aan te pakken? Zorg dat grote partijen als Facebook en Google de gebruikersvoorkeuren vragen en niet ongevraagd informatie opslaan. Dat werkt veel efficiënter dan elke website of webwinkel voor zichzelf deze voorkeuren te laten verzamelen met een grote kans dat het niet gebeurt.

Deze multinationals hebben de kennis en de mogelijkheden om dat goed te doen. In de praktijk zal dit zowel voor de MKBer als de consument voor een betere situatie zorgen.

Z.Eur

@peter
Facebook heeft juist geen versleutelde email adressen.
Als bedrijf deel je het onversleutelde email adres met Facebook.
Op moment dat je gegevens deelt met Facebook deelt,
verlies je er eigenlijk alle controle over want eens gegeven, blijft gegeven.
Facebook had voor een andere constructie kunnen kiezen maar
daarmee verliest Facebook zelf controle over een deel van de informatie.

peter

@Z.eur: check your facts: https://www.facebook.com/business/help/112061095610075

Je uploadt versleutelde gegevens. Facebook krijgt dus niet de beschikking over de onversleutelde gegevens.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond