Deel dit artikel
-

Clicks in Bricks met betaaldienst Klarna

Modewinkel Coccinelle is een van de eerste zaken waar klanten zonder direct te betalen de winkel kunnen verlaten met hun nieuwe aanschaf.

De winkel, met vestigingen in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, plaatst een interactieve zuil op de toonbank waar bezoekers door het fysieke én online aanbod van die zaak kunnen snuffelen. Daar kunnen ze bestellingen plegen en zowel hun aankopen als de factuur thuis laten bezorgen.

Dat is het resultaat van een samenwerking van Clicks in Bricks, de leverancier van de interactieve winkelzuilen, en Klarna. Laatstgenoemde is een Zweeds bedrijf dat digitale diensten rondom achteraf betalen levert. Bij webwinkels, en nu ook fysieke winkels, laat de klant zijn NAW-gegevens gegevens achter. Klarna doet een kredietcontrole en handelt de financiële kant van de transactie af voor de ondernemers.

Clicks-in-Bricks.com levert interactieve kiosken waarmee voorraadrisico en het nee-verkopen in fysieke winkels sterk worden verlaagd. Als een product in de betreffende winkel niet meer op voorraad is, kan de consument via de kiosk vanuit de voorraad uit het centrale magazijn of andere filialen het product thuis geleverd krijgen. Het product kan worden afgerekend bij de kassa of middels de geïntegreerde pin-terminal.

Klarna ontving eind vorig jaar 115 miljoen euro aan groeigeld van onder meer DST Global en General Atlantic. De investeerders gokken erop dat achteraf betalen in het digitale domein komende jaren nog sterk zal groeien.

Een indicatie voor die trend is, dat eBay in 2008 Bill Me Later kocht om uitgestelde betalingen mogelijk te maken. Een bedrijf als het Nederlandse Afterpay ziet dat achteraf betalen nu een effectieve manier blijkt om betalingen in het mobiele kanaal te faciliteren. Mobiele kopers hoeven immers niet te modderen met getallen, wachtwoorden en pincodes, maar hoeven enkel hun adres op te geven.

Foto: Sean Ellis (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Rudy van Belkom

Leuke gedachte, maar ik mis de win-win situatie!

Scenario 1: je checked het assortiment op de interactieve winkelzuil. Wanneer het artikel op voorraad is kun je het proberen. En wanneer je het artikel wil aankopen, laat je je NAW gegevens achter. Dan is de meerwaarde dus ‘achteraf betalen’ Leuk concept, maar is pinnen dan niet veel sneller? Voorruit, je hebt geen kassabediende nodig, Maar wie haalt dan het beveiligingslabel uit de kleiding? (anders kun je er zo mee weg lopen) Dat kan een medewerker doen, terwijl er wordt afgerekend. Beide diensten versterken elkaar dus niet

Scenario 2: Het artikel is niet op voorraad! Je kunt het vanuit een ander filliaal laten thuis bezorgen. Leuk concept, maar dan moet je VOORAF betalen. Beide diensten versterken elkaar dus niet.

Ramon Cohen de Lara

@Rudy, dank voor je reactie. De interactieve kiosk is voor meer doeleinden te gebruiken.

1. voor ‘achteraf betalen’ zoals jijzelf al aangeeft. Met 1 verschil t.o.v. de huidige online manieren dat het artikel nu direct meegegeven kan worden zonder lange formulieren in te hoeven vullen. In dit geval zal de winkel medewerk(st)er inderdaad de klant moeten assisteren, deze optie van betalen is ook niet om de wachtrij bij de kassa te verkorte maar om de klant een extra betaalmogelijkheid te geven (verspreid betalen). Natuurlijk kun je ook ‘achteraf betaal’ optie kiezen voor producten die nagezonden worden.

2. pinnen is inderdaad sneller echter willen sommige klanten niet pinnen of contant betalen (overigens beide manieren zijn via de kiosk te doen – contant wordt gerealiseerd via koppeling met de kassa). In termijnen betalen geeft op korte termijn meer ruimte in de portemonnee/bestedingspatroon van de klant.

3. Vanuit een ander filiaal leveren versterkt de betaal opties en visa versa wel degelijk. In het filiaal waar de klant staat, en waar op dat moment geen voorraad is, kan op de interactieve kiosk middels vooraf betalen (pinpas, credit card of contant) of via achteraf betalen middels een factuur of in termijnen betalen, op worden betaald.

Het artikel wordt dan vanuit het andere filiaal of het centrale magazijn (net waar de betreffende retailer de prioriteit cq voorrang legt) waar het artikel wel op voorraad is, thuis bij de klant geleverd (het systeem weet namelijk dat er een vorm van betaling heeft plaats gevonden – ook achteraf betaling wordt direct vrijgegeven omdat Klarna het incasseringsrisico van de retailer overneemt).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond