Deel dit artikel
-

‘Verdubbeling online verkoop 1999’

Volgens een rapport van de Boston Consulting Group loopt de verkoop over Internet in Amerika dit jaar op tot 36,6 miljard dollar, waarvan vooral computerbedrijven profiteren. Winkeliers die alleen online verkopen besteedden vorig jaar ruim driekwart van hun inkomsten aan reclame en marketing.

De Boston Consulting Group voerde het onderzoek uit in opdracht van Shop.org , de Amerikaanse vereniging van online retailers. De gegevens zijn afkomstig van 328 internetwinkeliers, van wie er 158 meededen met een gedetailleerd onderzoek. De totale inkomsten van deze handelaren uit verschillende marktsectoren bedroegen in 1998 14,9 miljard dollar, wat een halve procent van de gehele retailhandel is.

Volgens David Pecaut, directeur van het onderzoeksbureau, zijn call centers en traditionele ondernemingen de drijvende kracht achter de snelle groei van e-commerce: 'Hoewel de meeste mensen denken dat alleen nieuwe internetbedrijven handelen via het Web, is 62 procent van de 14,9 miljard aan inkomsten in 1998 verdiend door retailers die al een zaak hadden.' De onderzoekers noemen ook een aantal verschillen tussen traditionele en 'pure-play' retailers, die alleen online verkopen. Zo zijn laatstgenoemden vooral actief in veilingen tussen particulieren, boeken, muziek/video en automatisering.

Traditionele 'multichannel' winkeliers hebben het voordeel van naamsbekendheid en infrastructuur, maar pure webbedrijven halen dit in door agressieve marketingcampagnes te voeren. Dat kost wel veel geld: bedrijven die exclusief online verkopen geven driekwart van hun inkomsten uit aan marketing en de traditionele firma's ongeveer 13 procent. 'Pure-play' retailers spenderen bovendien meer aan de ontwikkeling van software voor hun sites.

Het werken met affiliate-programma's is grotendeels voorbehouden aan bedrijven die alleen online verkopen. Zij haalden 6 procent van hun inkomsten uit zulke deals, tegen slechts 1 procent van multichannel retailers. Het aanwinnen van een nieuwe klant is duurder voor pure online retailers. Dat kost hun 42 dollar per klant; bijna het dubbele van wat multichannel retailers daarvoor betalen (22 dollar).

Hoewel er een wildgroei aan kleinere elektronische winkels is geweest, kwam driekwart van de inkomsten vorig jaar terecht bij de 20 grootste en bekendste bedrijven. De echte winst die online winkels daarbij hebben gemaakt is niet onderzocht. Dit jaar zullen vooral computerbedrijven veel verkopen via Internet. De Boston Consulting Group verwacht dat de inkomsten hieruit zullen stijgen naar ongeveer 7.7 miljard dollar, 6 procent van de totale computermarkt. Financiële bemiddelaars zullen dit jaar voor ongeveer 5.8 miljard dollar verhandelen, wat een verhoging is van 9,8 procent in vergelijking met vorig jaar.

Het onderzoek is verkrijgbaar via Shop.org
Bronnen: News.com , Boston Consulting Group

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond