Vergelijk.nl omarmt RTB voor reclame-exploitatie
Bedrijven die willen adverteren hoeven niet meer te onderhandelen met de verkopers van Vergelijk.nl. Ze geven eenvoudigweg de gewenste variabelen van hun doelgroep en de computer vertelt waar de reclames gaan verschijnen tegen welke prijs.
Deze vorm van automatische media-in- en -verkoop, ook wel automated trading genoemd, doet per volgende maand zijn intreden bij Vergelijk.nl. Deze dochter van de Compare Group opent in augustus en september de vloer voor real time bidding (RTB) in de productgroep Telecom. Hierna zal de hele site overgaan op computergestuurde plaatsing van grafische reclame-uitingen.
Vergelijk.nl is niet helemaal onbekend met RTB. De reclameposities die zijn eigen verkopers niet gevuld krijgen, worden nu al opgevuld met reclames die afkomstig zijn uit de zogeheten exchanges. Dat zijn de marktplaatsen van vraag en aanbod voor automated trading. Compare Groups partner hierin is Improve Digital, een Nederlands technologiebedrijf met een grote internationale klantengroep in de uitgeefwereld.
Vanaf volgende maand worden ook de zogeheten premium posities op de exchanges aangeboden. Yield manager Jeremy Noya legt uit dat premium posities (ook wel: ‘first impressions’) niet, of eigenlijk later pas, worden vertoond als een adverteerder via de marktplaatsen meer biedt op een beschikbare positie dan de ‘zelf geworven adverteerders’.
Het kan zijn dat de reclame-inkomsten dalen bij de overstap naar het nieuwe systeem. Noya onderschrijft dat risico. Zijn werkgever gokt er echter op dat het meer adverteerders naar zijn site kan lokken naar prominentere posities. De optelsom van die vraaggroei moet de eventuele omzetval temperen en, wat niet is uitgesloten, kenteren.
Foto: DC Central Kitchen (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond