Deel dit artikel
-

Vernieuwd Google Shopping live in Nederland

Google Shopping gaat op de schop. Winkeliers kunnen de zoekdienst niet meer gratis gebruiken ter promotie van hun handelswaar. Voor de gebruiker gaat het op AdWords lijken.

Webshops hoeven echter niet direct op te treden. Ze hebben nog een paar maanden de tijd voordat deze verandering van kracht wordt.

Google kondigde zijn voornemen gisteren aan. De eerste resultaten van de veranderingen worden op 13 februari zichtbaar. Het bedrijf hoopt de kanteling van het model voor juli 2013 helemaal af te ronden.

Nu is het zo dat bedrijven hun hele assortiment gratis kunnen voeren aan Google. Die neemt de productbeschrijvingen, beoordelingen, prijzen en links naar de winkels op in Google Shopping. De resultaten worden ook gratis vertoond in de organische zoekresultaten van Google.nl. Dat verdwijnt.

Het ‘nieuwe Google Shopping’ is gemodelleerd naar AdWords. Adverteerders kunnen nog steeds hun productfeeds uploaden naar Google. Nog steeds verschijnen hun items met een link in de zoekresultaten van Shopping en Google.nl. Het verschil is dat iedere klik op een link nu geld kost. Het beheer van de campagnes ligt nu ook bij AdWords.

Tot half februari staan de resultaten uit Shopping nog tussen de organische resultaten. Daarna staan op de posities waar normaalgesproken AdWords-reclame staat (voorbeeld 1, voorbeeld 2). Dat bevestigde Google Nederland zojuist aan Emerce. Op de resultatenpagina’s van Shopping zelf staan ook alleen nog maar betaalde entries (voorbeeld).

Marketeer Yorick Voorthuijzen van Storm MC, dat gisteren een FD Gouden Gazelle won, heeft nog geen ervaring met de nieuwe verschijningsvorm van Google Shopping. Over de huidige versie: “Je kunt er best goede resultaten mee halen als je er een groot deel van je assortiment via beschikbaar stelt. De concurrentie verloopt met name op prijs. Dat kan heel veel verkeer opleveren in absolute zin. In relatieve termen spreek je over een of misschien twee procent.”

Levi van Wijngaarden, bedrijfsleider van Vergelijk.nl, stelt: “Afgelopen anderhalf jaar hebben we weinig gemerkt van hun lokale activiteiten. We zetten zelf ook producten in Shopping, maar het effect daarvan is minimaal op de omzet. Hooguit wat procentjes. Maar zoals met alles van Google zie ik dit als een dieseltrein die op gang komt. Het zal nog wel een paar jaar duren voordat die trein op volle vaart is en een substantiële bron voor orders en omzet is.”

Foto: free photo fun and art (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

patrick

Wat is hier nu precies nieuw aan.?

Arne

Het nieuwe is dat de clicks nu nog gratis zijn voor de webwinkeliers die hun producten via Shopping aanbieden, en dat gaat over enkele maanden veranderen naar een CPC systeem a la Adwords.

Robert van Heerde

Konden we op wachten natuurlijk. Omdat het niks kostte zijn veel webshops er gebruik van gaan maken. Wat heb je immers te verliezen? De stap om er nu mee te stoppen is kleiner. Al helemaal als het je omzet oplevert…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond