Deel dit artikel
-

De verrassing van IFA: het mobieltje

Een hele hal op de elektronicabeurs IFA in Berlijn is volledig gewijd aan robots in alle maten en soorten. Manshoge robots domineren de stand van LG. Maar hoe bijzonder ze ook mogen zijn, de winnaar van IFA 2018 is gewoon het ouderwetse mobieltje.

Ze liggen overal, maar trekken niet de aandacht die grote schermen opeisen. Het merendeel is met kabeltjes verankerd aan een tafel en wie er langer dan een minuut op kijkt, krijgt al gauw de vraag of nog iets moet worden uitgelegd.

IFA is op zich geen mobieltjesbeurs. De meeste fabrikanten wachten met aankondigingen tot het Mobile World Congress dat meestal eind februari in Barcelona wordt gehouden. Dit jaar was dat anders. Sharp lanceerde drie nieuwe (budget) toestellen voor de Europese markt, het Chinese ZTE kwam met het nieuwe vlaggenschip Axon 9 Pro inclusief camera met groothoeklens, Huawei kondigde de Mate 20 Lite aan en Sony toonde er de XZ3, het eerste toestel met OLED scherm.

De smartphone is veruit de belangrijkste consumentenelektronica van dit moment. Volgens GfK zijn in de eerste helft van 2018 693,5 miljoen smartphones verkocht ter waarde van 215 miljard euro. En het goede nieuws, voor de fabrikanten in elk geval, is dat consumenten vooral de luxere versies willen. Daardoor is de gemiddelde prijs 4 procent omhoog gegaan.

De populariteit van de smartphone is makkelijk te verklaren: het is een digitale alleskunner. Geschikt voor muziek en video, en tegelijkertijd een spelcomputer. Consumenten willen de nieuwste eigenschappen: twee derde van de toestellen ondersteunt Full HD of 4K.

Maar de smartphone is niet het enige toestel dat in de lift zit. De voorheen moeilijk markt voor slimme horloges groeit dit jaar 15 procent, omgerekend gaat het om 139 miljoen stuks. Vooral toestellen met 4G ontvangst vinden gretig aftrek. Het merendeel wordt gekocht door sporters, maar mobiel betalen wordt mogelijk de volgende stap, denkt marktvorser IDC.

Ook verrassend: de vraag naar AR en VR headsets lijkt na een korte inzinking in 2017 dit jaar weer aan te trekken. IDC ziet een groei van 52 procent. In 2022 moeten er zo’n 68,9 miljoen zijn verscheept tegen 12,4 miljoen nu.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond