Deel dit artikel
-

Verslag: Web 2.0 Expo in San Francisco (I)

Baarden, petten en hoeden doen het goed op de O’Reilly Web 2.0 expo in San Francisco. Evenals korte broeken en blote voeten in sandalen. Elfduizend mensen hebben zich ingeschreven voor de expo. Emerce is erbij.

Een bont gezelschap van oudere heren en dames in nette pakken tot de jongste generatie webspecialisten die net zo makkelijk in camping-tenue komt. Zij behoren tot de bezoekers van de expo. Zeker tweederde is uitgerust met een laptop, waar men dankzij het gratis draadloze netwerk vol overgave op zit te werken. Dat Aziaten een groot deel van de populatie in Silicon Valley vormen, is hier goed te zien.

"Google rooft techneutenvijver leeg"
Michael Arrington van TechCrunch ondervraagt een viertal VC's (David Hornik-August Capital, Jeff Clavier-SoftTech, Josh Kopelman- First Round Capital, Chris Moore-Redpoint Ventures en Michael Eisenberg-Benchmark Capital) over hun strategie in deze tweede internethausse.

Volgens de panelleden is het grote verschil met 1999 dat men nu veel sneller kan inschatten of iets een succes wordt en dat daarom ook minder startkapitaal nodig is. Een paar ton volstaat waar in de eerste internethausse al gauw in miljoenen werd gedacht. Ook mislukken is nu een stuk goedkoper dan destijds. Daarentegen is een succesvol bedrijf opbouwen wel weer duurder geworden, met name vanwege de hoge kosten van goede ontwikkelaars en marketeers. Google – "the engineer preditor" – koopt iedereen uit de markt, lacht men tandenknarsend.

Waar de VC's momenteel mee kampen is een felle concurrentie onderling. Iedereen is op zoek naar de nieuwe YouTube. Dat kan in de hand werken dat ook nu weer te veel wordt betaald om die start-up maar aan boord te trekken. Nu er zoveel sprake is van exits, lijkt het overigens wel weer wat "bubbly" te worden. Toch doen de heren hier niet moeilijk over. Venture capital is nu eenmaal een sterk cyclische business.

Opvallend is dat zich na afloop er geen drom mensen rondom de VC's schaart, maar rondom de geestige journalist Mike Arrrington.

‘s Middags opent Tim O'Reilly officieel het congres voor een overvolle zaal met duizenden bezoekers. Eerste keynote die hij introduceert is Jeff Bezos, ceo van Amazon. Hij laat zien hoe de opslagdiensten S3 en EC2 kunnen samenwerken. Deze voor Amazon branchevreemde diensten leveren inmiddels een derde van de omzet op. Om een idee te geven van het succes: de piekdag leverde 920 miljoen aanvragen op.

Als O'Reilly hem vervolgens interviewt laat hij als gewoonlijk niets los over eventuele nieuwe diensten waar deze online boekhandel in zal stappen. Wel lichtte Bezos een tipje van de Amazon-strategie op. Er wordt immers altijd gevraagd naar wat men denkt dat er allemaal gaat veranderen op of door internet. Bezos draait dit om: wat zal er allemaal hetzelfde blijven? Daar kun je immers een veel stabieler businessmodel omheen bouwen.

Google is het paradijs voor nerds
John Batelle ondervraagt Joe Kraus (JotSpot, verkocht aan Google), Mena Trott (SixApart) en Jay Adelson (Digg) over de wil om al dan niet overgenomen te worden.

De laatste twee zeggen weleens zwakke momenten te hebben gehad als weer een bedrijf met een grote zak geld voor hun neus stond te wapperen, maar vinden het beiden nog te vroeg of willen in elk geval nog de controle houden. Dat laatste zul je immers moeten opgeven bij een overname, weet Kraus. Waarom hij voor Google heeft gekozen, luidt Batelle's retorische vraag. Zijn antwoord: we zijn een stel nerds en Google is nu eenmaal Nerds Paradise. "Zeker gelijk mediatraining gehad toen je bij Google binnenkwam", grapt Batelle.

Maar ook de anderen blijven diplomatiek. Toch willen ze wel bekennen wat hun grootste fout is geweest de afgelopen jaren. Adelson: Te veel geluisterd naar de media, Trott: Te veel laten afleiden door potentiële kopers, en Kraus: als je Beta gaat, lanceer dan zowel je businessmodel als je product tegelijkertijd. Anders weet je na een half jaar nog niks, zoals hem overkwam bij JotSpot.

Dan is het tijd voor de launch pad. Vandaag en morgen mogen zich een aantal vooraf geselecteerde start-ups presenteren, waar vervolgens door middels van sms een winnaar uit zal komen. Spock is een sociale zoekmachine gericht op mensen. Het werkt met allerlei tags, die mensen zelf kunnen toevoegen, waardoor je je zoekopdracht steeds verder kunt verfijnen. Daarnaast heeft het digg-aspecten. Er zijn allerlei zoekopties, zoals "familie van".

Inpowr is een wat zweverige site, waarmee je op zoek naar jezelf en wat je gelukkig maakt. experience, wat maakt ze gelukkig? Aan de hand van 36 vragen kun je je eigen welzijn meten. Maakt daarbij gebruik van collectieve ervaringen.

Aan de pers legt Tim O'Reilly tot slot nog eens uit waarom het congres nog geen Web 3.0 heet. "Web 3.0 is eigenlijk gewoon web 1.0, zoals Tim Berners Lee het ooit bedoeld heeft. Wij hebben met web 2.0 slechts willen aangeven dat er een nieuw internettijdperk is aangebroken. Wat hierna komt, weten nog helemaal niet. Misschien is het wel iets heel anders, dat niemand heeft voorzien."

Zie ook de verslagen van dag 2 en 3 hier en hier

Bron foto: hjallig, overgenomen volgens Creative Commons-licentie

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond