Verslag: Web 2.0 Expo in San Francisco (III)
Op de laatste dag van het Web2.0Expo worden geen grote aankondigingen meer gedaan, behalve dat het congres gaat uitbreiden naar Tokio en Berlijn. Toch leverde de dag weer veel inzichten op. Want wie had gedacht dat alles toch weer valt terug te voeren op de Piramide van Maslow?
De dag begon met John Batelle die Yahoo’s rising star Jeff Weiner interviewt. Batelle kan zijn fascinatie voor Google moeilijk verbloemen en vraagt met name naar zijn strategie om Yahoo’s belangrijkste concurrent af te troeven. Ook maar weer een overname doen? Nee, die druk voelt Weiner helemaal niet.
Toch ziet Batelle een soort schaakspel ontstaan waarbij elke stap van Google of Yahoo door de ander wordt beantwoordt. En ook partijen als AOL en Viacom spelen hierop in door op z’n minst met een van de twee een relatie aan te gaan. Weiner beaamt dat: “De concurrent van mijn concurrent is potentieel mijn partner.”
Hij geeft toe dat er nog een hoop te verbeteren valt aan de diensten van Yahoo. “We hebben een enorme hoeveelheid ruw materiaal: een half miljard unieke gebruikers. Daar moet zeker meer mee te doen zijn.”
Joost enthousiast ontvangen
Dan wordt peer2peer tv-zender Joost gepresenteerd, door de Nederlandse CTO Dirk-Willem van Gulik. “Het is als normale tv, maar er zitten heel veel metadata in”, vertelt hij. “Het is on demand, je kunt scrollen, vooruit en terugspoelen, overlays plaatsen, Adwords toevoegen. Ook kun je RSS invoegen, een zoekfunctie, je kunt categoriseren en commentaar geven. Alles heeft een eigen URL. Daarnaast kun je je eigen zoekresultaat opslaan als een apart kanaal, dat je kunt delen met vrienden. En met hen kun je weer chatten over wat je ziet en elkaar op iets wijzen. Alles is in HTML en Javascript, dus speel ermee!”, moedigt Van Gulik aan. Het publiek is enthousiast.
“Uniek zijn is essentieel”
De functie van Rolf Skyberg luidt “disruptive innovator” bij eBay. Zijn inspirerende presentatie van ruim 450 slides in drie kwartier zorgt dat de zaal volloopt met mensen die geboeid luisteren. Centrale vraag luidt wat de toekomst van het web ons zal brengen. Zijn eenvoudige theorie luidt dat onze daden onze behoeften reflecteren. Dus daar moet je je op richten. De aloude Piramide van Maslow blijkt nog altijd bruikbaar, dus ook voor het web. Internet begon immers bij het leger, dat voor veiligheid staat. Web 1.0 ging over geld verdienen (zekerheid) en bij Web 2.0 gaat het om individuele behoeften (blogs).
Waarom verkopen zoveel grote winkelketens hotdogs? Omdat iedereen moet eten. Ze verdienen geen bal aan, maar ze houden rekening met menselijke behoeftes. Heel slim, vindt Skyberg. Kijk naar waar de consument op een bepaald moment behoefte aan heeft, op welke tree van de piramide hij staat.
Voor het voorspellen van de toekomst vindt Skyberg technologie niet interessant. Waarschijnlijk zullen on- en offline met elkaar versmelten of zal het web zelfs helemaal verdwijnen. Waar het om gaat, is dat alles op iemands website de gebruikers blij moet maken of tot nut moet zijn. En dat is eerder psychologie dan techniek. En tot slot nog een mooie uitsmijter: “Alles is te kopiëren, dus uniek zijn is essentieel,” aldus Skyberg.
Maar hoe verdien ik er geld mee?
Het web 2.0 congres vond zijn apotheose in de sessie “The Social Media Revolution”. De drie panelleden, Robert Scoble, Chris Pirillo en Thomas Hawk, allen fervente gebruikers van social media, waren uitgerust met laptop, camera’s en webcams om de discussie te registreren en live uit te zenden. Wat bedoeld was als de ultieme interactieve sessie, werd eerder een vrolijke freakshow van hardcore webjunks, die soms vergeten dat er ook een leven buiten Silicon Valley bestaat.
Driftig Twitter'end, chattend, filmend en bloggend probeerden de sprekers uit te leggen waarom vooral iedereen dit moet doen, inclusief bedrijven. Toen er een ontnuchterend “Yeah, but what will that do for my business?” uit de zaal klonk, steeg er een opgelucht applaus op uit het publiek, want blijkbaar vroegen meer mensen zich dat af. De vraag werd beantwoord met dezelfde hoera-geluiden over hoe geweldig hun leven was geworden dankzij social media.
Of ze er ook rijk van waren geworden? Het viel even stil. Daar ging het toch niet om? Maar als er werd bedoeld of het hun leven had verrijkt? Absoluut! En zo eindigde een inspirerend congres, vol buzz, vibes en misschien een vleugje zeepbel.
Zie ook:
* 'Verslag: Web 2.0 Expo in San Francisco (I)'
* 'Verslag: Web 2.0 Expo in San Francisco (II)'
Bekijk de foto's hier
Bron foto: Mil8
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
John
Erg goed deze coverage, als of ik er zelf bij was. Vaker doen wat mij betreft.