Deel dit artikel
-

Virtueel Eurovision Village opent deuren voor miljoenenpubliek

Belangstellenden van over de hele wereld kunnen vanaf morgen een hele week 24×7 terecht in de virtuele wereld van Eurovision Village in Rotterdam.

Van zaterdag 15 tot zondag 23 mei is het virtuele Eurovision Village voor iedereen toegankelijk op Eurovisionvillage.com. Bureau Dept heeft een hiertoe een virtuele afspiegeling van de stad Rotterdam gemaakt.

Op meerdere locaties in de stad worden dagelijks events gehouden. Wie dat wil kan daar al zwevend over en door de havenstad bij zijn. Er is een uitgebreid meerdaags programma ontwikkeld door de organisatoren, onder meer met optredens van Duncan Laurence, Afrojack, Paul de Leeuw, Johnny Logan en tal van andere artiesten uit binnen- en buitenland pakken het podium om duizenden bezoekers van over de hele wereld op te warmen.

Normaal gesproken zou er op de Binnenrotte een festivaldorp zijn geweest voor de artiesten, hun aanhang, pers en andere belanghebbenden. Dat plein is deze dagen leeg, vanwege de pandemie, maar speelt wel een centrale rol in de virtuele wereld. Er staat een groot podium waar optredens worden uitgezonden, stands van sponsoren, een webwinkel en andere onderkomens waar tal van partijen zich presenteren.

De echte optredens in de Ahoy’, de zangwedstrijd waar het allemaal om draait, vinden plaats op 18, 20 en 22 mei.

Om het festivalgevoel in het virtuele festivaldorp op te wekken, is er mix gerealiseerd van optredens, rondleidingen en schijnbaar spontane verrassingen. Tribe Company brengt dat in beeld. Dat bedrijf verzorgde onlangs ook de digitale editie van De Vrienden van Amstel LIVE en The Streamers.

Creative director Max Pinas van bureau Dept, dat de virtuele wereld bouwde, legt uit: “Er staan tientallen, zo niet honderden video’s online. Met een intuïtieve interface zweef je door de stad. Je ziet zeven landmarks, zoals de Markthal, Binnenrotte, Euromast en Ahoy’. Daar gebeurt van alles. Er staan indicatoren die aangeven waar livestreams starten.”

“Daarnaast tref je verspreid over de stad tientallen personen aan die in tekst en video een sfeerbeeld geven. Denk aan burgemeester Aboutaleb die je toespreekt.”

Pinas realiseerde afgelopen coronajaar reeds een aantal andere virtuele werelden om grote groepen mensen in een digitale omgeving bij elkaar te brengen. Dat moet een gevoel van nabijheid en betrokkenheid opleveren.

De digitale ervaring zonder vertragingen wereldwijd aan te bieden, staat het virtuele festivaldorp op twaalf digitale locaties over de hele wereld verspreid in een CDN [?].

Foto: door StudioVollaersZwart voor Rotterdam Make It Happen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond