Deel dit artikel
-

Vloggers vrezen nieuwe regels rond privacy kinderen

In de Nederlandse YouTube-gemeenschap onrust ontstaan over veranderingen die in januari door het videoplatform worden doorgevoerd. Dat blijkt uit gesprekken die de NOS deze week met vloggers heeft gevoerd.

Kanalen die zijn aangemerkt als ‘Gemaakt voor Kinderen’ krijgen te maken met beperkingen. Zo wordt de reactiemogelijkheid uitgezet en bestaat de kans dat de video minder goed vindbaar is.

De maatregelen komen voort uit een boete van omgerekend 153 miljoen euro die het videoplatform van de Federal Trade Commission (FTC) opgelegd heeft gekregen. De videodienst verzamelde persoonlijke gegevens van kinderen, zonder dat ouders daar toestemming voor hadden gegeven. Daarnaast werden de kinderen door moederbedrijf Google ook buiten YouTube gevolgd.

YouTube-woordvoerder Rachid Finge bevestigt tegenover de NOS dat youtubers die kindervideo’s maken er financieel op achteruit kunnen gaan. “Als je aangeeft dat je video’s voor kinderen maakt dan schakelen we een aantal dingen uit. En dat zou je als YouTube-uploader best wel in je portemonnee kunnen voelen.’

Foto van NordWood Themes via Unsplash

Deel dit bericht

5 Reacties

Blockchain killer

Een goed iets, het is totaal van de pot gerukt dat vloggers (en bedrijven zoals google en youtube); die totaal geen pedagogische en/of psychologische ervaring hebben, kinderen gebruiken om geld te verdienen.

Hopelijk dient dit een ontzettend harde klap uit, kan niet wachten tot er nog meer maatregelen genomen worden.

Jeroen

@blockchain killer: Ik denk dat die reactie wel iets te kort door de bocht is. Er zit zeker een waarheid in, maar ik vind dat er eerst een verantwoordelijkheid bij ouders ligt. Eén van de maatregelen is dat de eindschermen worden uitgeschakeld. Dit om te voorkomen dat kinderen doorkijken naar een andere video en zo te lang actief zijn op YouTube. En dat is in mijn ogen een beetje een belachelijke maatregel.

De YouTuber is verantwoordelijk voor het maken van goede content en moet daarbij bewust zijn van de doelgroep die hij bereikt. De ouders hebben de verantwoordelijkheid om te zorgen dat hun kind op een verantwoorde manier omgaat met de telefoon / tablet die ze aan hun kinderen geven.

p

@Jeroen Ik vind het toch een goede zaak dat dit soort dingen worden aangepakt. Er worden gegevens van kinderen verzameld en ze worden bedolven met (sluik)reclame. Dit is iets waar zij zich nog niet bewust van (kunnen) zijn en dus moeten zij hier tegen in bescherming genomen worden.

Ter vergelijking mag een kind niet meer dan een aantal uren op TV verschijnen wanneer hij/zij bekend is maar op YouTube is hier geen grens voor (kant van de zender)

Ter vergelijking is het ook makkelijker om als ouder een TV van afstand in de gaten te houden dan een telefoon die een kind in de hand heeft (kan van de ontvanger).

Ik vind het afschuiven op de ouders dan ook wel een heel gemakkelijk argument.

Blockchain killer

@jeroen, het is nogal lastig voor de ouders om hun kind 24/7 in de gaten te houden; ik denk dat je wat kort door de bocht bent. Daar komt bij dat ouders niet verantwoordelijk zijn voor de “content” die een vlogger upload welk youtube aanbied…. Dat is wel erg krom, of zie ik het verkeerd?

Wellicht zou er iemand eens een app kunnen ontwikkelen die dat kan doen? Eentje die wel werkt, en niet een of ander half omslachtig ding waarmee je drie dagen bezig bent om in te stellen.

Al met al hoop ik dat er nog wat “wetten” komen die dit gestoorde gedoe tegen kunnen houden, het liefst met terugwerkende kraxht, zodat “gestopte” vloggers hun verantwoording niet ontlopen…

Ik vind dit zo kwalijk, het is gewoon de reinste kindermisbruik…

Fien

Ik wil opmerken dat de Coppa prima is en dat ze het maar heel snel stevig mogen doorvoeren.

Jarenlang zijn Youtubers al bezig om content vol op jonge kinderen te richten. Ze weten het donders goed waar ze mee bezig zijn. Nu de teugels aan getrokken worden begint men te zeuren.

Vergeet niet dat ook met Coppa Youtubers nog meer dan genoeg verdienen, alleen geen bedragen meer die buiten proportioneel hoog zijn, maar meer op het niveau van een ‘normaal salaris’.

Ik zou zelfs graag zien dat die gepersonaliseerde advertenties helemaal de deur uit worden gedaan. Stop met die datahonger. Je kunt ook advertenties tonen op basis van het onderwerp/categorie waarin de video valt. Heb je een speelgoedvideo dan vooral advertenties van bv speelgoedwinkels etc.

Die hele personificatie is een zwaar anti-privacy middel van marketeers en meer niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond