Deel dit artikel
-

YouTube Update: ‘Waar moet ik mijn luchtbuks nu weer op leegschieten?’

Vloggers en influencers hebben het anno 2019 moeilijker dan een jaar of wat geleden, toen er nog weinig concurrentie was. “Als nieuwkomer is het erg lastig om aan de bak te komen, zeker nu de consument steeds meer keuze heeft uit videodiensten als Netflix of Disney Plus.” Dat vertelde Marit Brugman, samen met Dylan Haegens eigenaar van online videoproductiebedrijf Haegens Media, gisteren op Emerce Update in Amsterdam.

Er wordt in een maand meer geupload bij YouTube dan in dertig jaar voor televisie is geproduceerd en probeer daar nog maar eens tussen te komen.

Brugman en haar vriend hebben samen 1,5 miljoen abonnees op hun videokanaal en Haegens Media heeft inmiddels acht mensen in dienst. “Van YouTube alleen kunnen we niet leven,” zegt Brugman. “We moeten het vooral hebben van merken die ons willen steunen.” Ook wordt er meer geproduceerd buiten YouTube om. Volgens Brugman worden influencers in de toekomst meer brand managers. “Er zullen een paar groten overblijven.”

Don de Jong, in de wandelgang ook wel de nieuwe Enzo Knol genoemd, is sinds zijn elfde al bezig met het maken van video’s op YouTube. Inmiddels heeft hij 625.000 abonnees op YouTube en 358.000 volgers op Instagram. De druk om te presteren is groot, moest de vlogger gisteren toegeven. “Soms denk je: waar moet ik mijn luchtbuks nu weer op leegschieten?”. De Jong kan er van leven, maar ook hij moet er dingen naast doen. Hij zegt wisselende ervaringen te hebben met sponsors.

Verdienen met YouTube is een uitdaging, zo werd gisteren duidelijk tijdens Emerce Update YouTube. YouTube en producenten delen advertentie-inkomsten, maar succes is niet gegarandeerd. Voor EndemolShine bestaan de verdiensten vooral uit de ‘long tail’. De meters videobanden uit het archief – denk aan Big Brother – zijn grotendeels gedigitaliseerd. YouTube gebruikt die deels als referentie om te kijken of content die gebruikers bij YouTube hebben geplaatst moet worden verwijderd. “Meestal kiezen we ervoor om het te laten staan, maar wel met advertenties daaromheen,” zegt Frank de Wit van EndemolShine Nederland.

De Britse komiek Rowan Atkinson heeft als Mr.Bean slechts vijftien episodes gemaakt, maar de sketches kun je eindeloos verknippen. “Daarnaast hebben we een animatieserie rond Mr.Bean gemaakt.” Inmiddels zijn er niet minder dan 1650 video’s (!) te vinden op het YouTube kanaal Mr. Bean. Ook zijn op dezelfde wijze hoogtepunten uit Big Brother vergaard. Nieuw materiaal maakt het productiehuis ook. Succesvolle formats zijn Legends of Gaming en eDivisie, de officiële gamecompetitie van de Eredivisie.

Niet zelden bereik je via YouTube jonge kijkers die lineaire televisie niet meer aan zich weet te vinden. Een goed voorbeeld is Lubach op Zondag. De eerste twee seizoenen waren op het grote scherm bepaald geen groot succes en het programma zat zelfs op de wip. “De doorbraak kwam door YouTube, daar zat de echte doelgroep,” zegt De Wit.

Ook De Telegraaf bereikt met zijn YouTube kanaal Nederlanders die de krant niet zo snel lezen. Het kanaal telt inmiddels 332.000 abonnees. “Vroeger plaatsten we al gauw 25 korte video’s op een dag, tegenwoordig niet meer dan vijf, maar die zijn wel veel langer,” aldus Mandy van der Wal, die als Directeur Video & Platforms TMG verantwoordelijk is voor alle video-activiteiten als Dumpert, Culy.nl, Manners.nl en Want.nl.

Kijkers willen video’s liefst op vaste tijden. Prime time bij YouTube is voor De Telegraaf 17.00 uur. “Als we dat tijdstip niet halen, krijgen we boze reacties.”

Van der Wal moest toegeven dat met de video’s nog weinig wordt verdiend. “We zijn nog aan het bekijken of we het vooral moeten zien als marketingmiddel. Het ultieme doel is toch de verkoop van digitale abonnementen.”

Het grootste Nederlandse YouTube-succes heet Misfit, waarvan een tweede versie Mifit 2 vanaf vandaag in 67 bioscopen draait. Producent NewBe wilde jaren geleden al een speelfilm maken met Enzo Knol, zo vertelde Jeroen Koopman van NewBe gisteren in Amsterdam. “Luttele weken voordat we zouden draaien haakte Enzo af, hij wilde zijn aandacht op zijn eigen kanaal richten.”

De herkansing kwam met zangeres en YouTuber Djamila. Die heeft inmiddels 1 miljoen volgers, maar ten tijde van haar eerste speelfilm Misfit was de bekendheid minder groot. Gekozen werd voor een geheimzinnige teasercampagne waarin voortdurend de letter M opdook. Met de inzet van YouTube werd een fanbase opgebouwd voordat de film in de bioscoop verscheen.

Met uitsluitend inzet van YouTube en Instagram werd de Misfit in 2017 de derde best bezochte film van het jaar en een trending titel op Netflix. Het succes is inmiddels herhaald in Duitsland en Polen volgens dezelfde formule.

Vodafone wist op haar beurt gamers aan zich te binden via een YouTube-serie met influencers. Om ze alvast in de stemming te brengen voor 5G. “Snap je publiek en durf authentiek te zijn,” zo luidde gisteren hun advies.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond