Deel dit artikel
-

Vodafone Nederland: meer klanten, minder omzet

De operationele omzet van Vodafone Nederland daalde het afgelopen boekjaar met 2,7 procent tot afgerond 1,9 miljard euro. Dat kwam door verminderd buitenbundelgebruik, de naweeën van de brand in april vorig jaar en de moeilijke economische omstandigheden.

Het aantal klanten is in de periode, die op 31 maart eindigde, echter licht gegroeid met 0,3 procent en bedroeg afgerond 5,3 miljoen. Vodafone wist ondanks de uitdagingen in de huidige economie zijn marktaandeel verder te verstevigen, zo klinkt het optimistisch.

Het moederbedrijf noteerde intussen zijn grootste omzetverlies sinds 2005: de opbrengsten gingen 4,2 procent omlaag naar 44,4 miljard pond (53 miljard euro). EBITDA daalde 3,1 procent naar 13,3 miljard. Noord en Centraal Europa, de grootste markt voor Vodafone, was goed voor 18,7 miljard pond. Het zijn vooral Zuid-Europese landen die voor een omzetdaling zorgden door de beroerde economische omstandigheden aldaar.

In december 2012 verwierf Vodafone Nederland tijdens de frequentieveiling onder meer de gewenste licenties voor de uitrol van het 4G-netwerk. Na de zomer zullen grote delen van Nederland 4G-dekking van Vodafone hebben, zo belooft het telecombedrijf. Aangezien er nog maar weinig toestellen of abonnementen op de markt zijn die 4G ondersteunen, investeert Vodafone daarnaast ook in dual carrier-technologie, die de capaciteit van het huidige 3G-netwerk moet vergroten.

Daarnaast wil Vodafone inzetten op het aanbieden van glasvezelcapaciteit door de strategische overname van glasvezelspecialist Wiericke. Het bedrijf wil zich nog meer onderscheiden van het huidige aanbod in de markt, op zowel kwaliteit als prijs.

Opvallend in de toelichting op de jaarcijfers is dat het aantal klantcontacten via Facebook in 2012 is vertienvoudigd. Het aantal unieke bezoekers op het klantenforum steeg in 2012 van 30.000 naar 192.000 per maand.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond