Deel dit artikel
-

Vooral tweeverdieners met jonge kinderen doen in België boodschappen online

Het zijn vooral voltijdse tweeverdieners met jonge kinderen gebruik die in België maken van online boodschappendiensten. Dat blijkt uit promotieonderzoek van VUB-wetenschapper Ellen Van Droogenbroeck. De tweeverdieners zien vooral tijdsbesparing als belangrijkste voordeel. Het gebruiksgemak en de dienstverlening zijn bepalend om online te blijven kopen.

De eerste ervaring met online boodschappen doen is van cruciaal belang, blijkt uit haar onderzoek. Vaak gebeurt dit door toevallige omstandigheden, omdat men bijvoorbeeld ziek is of een voucher kreeg waardoor geen kosten betaald moet worden. Maar één keer ‘getriggerd’, raken veel consumenten overtuigd van de voordelen en wordt online boodschappen bestellen een gewoonte.

Consumenten hebben ook het gevoel dat ze in een digitale winkel hun budget beter onder controle kunnen houden. “Indien retailers ook in België hun e-commerce dienstverlening willen uitbreiden, is het belangrijk om de juiste middelen in te zetten om de consument te overtuigen voor een eerste online winkelbezoek. Weinig consumenten beseffen dat online boodschappen doen niet alleen tijd maar ook geld kan besparen. Daarom is het belangrijk om ook dit te benadrukken in de communicatie,” aldus Ellen Van Droogenbroeck.

Nieuwe gebruikers over de streep trekken om online hun boodschappen bij de supermarkt te doen blijft moeilijk. Slechts 18 procent van de niet-gebruikers is bereid om toch online te kopen tegen een aanvaardbare prijs. Daaraan zit een maximum vijf euro per bestelling. Consumenten die omwille van tijdsdruk heel regelmatig online boodschappen bestellen zijn wel bereid om op jaarbasis meer te betalen voor deze dienstverlening.

Het aantal Belgische consumenten dat regelmatig online boodschappen doet is laag vergeleken met de buurlanden. In 2017 deed slechts 16 procent van de Belgische consumenten die online producten of diensten bestelden, ook online boodschappen, vergeleken met 37 procent in Nederland.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond