Deel dit artikel
-

Vraagstukken AI belangrijke pijler voor beleid verzekeraars

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) voorzien een snel toenemende inzet van artificiële intelligentie (AI) in de Nederlandse verzekeringssector. De toezichthouders presenteren daarom een verkenning met tien aandachtspunten waarop verdere verdieping noodzakelijk is.

De AFM en DNB richten zich in een deel van de tien aandachtspunten op technische kenmerken en organisatorische voorwaarden. Onderdeel hiervan is een duidelijk beleid en hoe deze wordt gebruikt in toepassingen. En daarbij ook kritisch kijken naar de fundamenten van AI toepassingen: de input, het model en de gegenereerde uitkomsten. Aandachtspunten zijn er ook in de bedrijfs- en klantprocessen.

De inzet van artificiële intelligentie biedt veel kansen voor verzekeraars, maar brengt ook onzekerheden en risico’s met zich mee. Voldoende bewustzijn hiervoor is cruciaal om te borgen dat AI in lijn is met de eisen rondom integere en beheerste bedrijfsvoering, productontwikkeling en de zorgplicht. Momenteel experimenteren Nederlandse verzekeraars met zowel zelfontwikkelde als extern-ingekochte AI-toepassingen. Voorbeelden hiervan zijn toepassingen voor het verbeteren van fraudedetectie bij schadeclaims en het voorspellen van klantvragen. Voor de komende jaren wordt een sterkere focus verwacht op het toepassen van AI in gebieden zoals premievaststelling en acceptatie.

Op 10 oktober organiseert het Verbond van Verzekeraars het event ‘Fit for the future’ waarbij Catelijne Muller, oprichter van de alliantie voor Artificial Intelligence (ALLAI) en lid van de EU High Level Expert Group inzake AI, ingaat op de vraag hoe je als verzekeraar op een verantwoorde manier om kan gaan met AI. Met als concrete casus: je eigen lichaam.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond