Deel dit artikel
-

VS-gamesuitgever koopt Nederlands studentenproject

De Amerikaanse spellenuitgever THQ koopt een spel dat door Nederlandse HKU-studenten is ontwikkeld. THQ, een van de grootste uitgevers van Nintendo-spellen, brengt De Blob binnenkort uit op de Wii en DS.

De Blob mag een van de succesverhalen heten van de Nederlandse opleidingen die zich richten op gamesontwerp. Een groep van 8 HKU-studenten ontwikkelde voor hun opleiding een voorlichtend en vermakend spel over de vernieuwing van het Utrechtse stationsgebied.

Een van de studenten publiceerde in juli 2006 een Engelse beschrijving van het spel in de fora van Gamedev.net. "Sindsdien verspreidde het spel zich als een razend vuurtje. In een maand tijd diende 5 uitgevers zich aan om het spel te kopen", zegt Jan-Pieter van Seventer die vanuit zijn werk bij Woedend bij de opleiding betrokken is.

Het Amerikaanse THQ is een van de uitgevers die zich meldde als belangstellend koper. Vorige week vrijdag tekende de HKU en THQ na meer dan een jaar onderhandelen een verkoopcontract. De waarde van de transactie bedraagt enkele tonnen.

Van Seventer: "Het is eigenlijk meer een transactie in natura. Want als school kun je niet zomaar geld vragen voor een studieproject. THQ voorziet de school van Nintendo Wii's en DS'en", console- en handspelcomputer. "Daarnaast geven ze de opleiding 2 opdrachten. Dat zijn opdrachten waarmee studenten vervolgens mee aan de slag gaan. Ze hebben direct contact met een grote speluitgever, goed om praktische ervaring op te doen."

THQ begon in de afgelopen maanden, nog voordat de contracten daadwerkelijk getekend waren, met de doorontwikkeling van het spel. Afgelopen donderdag verschenen de eerste demonstratievideo's van de nieuwe verschijningsvorm van het spel. Volgens Seventer wijkt die niet wezenlijk af van het oorspronkelijke Nederlandse concept.

De Blob is ontwikkeld om inwoners van Utrecht op onderhoudende wijze voorlichting te geven over de nieuwe inrichting van het centrum van de Domstad. De komende jaren gaat het stationsgebied op de schop.

Het jonge spelmakers omschrijven hun game als volgt: "een game waarin je als verfbal door het toekomstige Utrecht rolt. Je kunt verfmannetjes absorberen om kleuren te mengen en de stad daarmee verven. Vrijwel alles is verfbaar: gebouwen, auto's, bomen en met het verfspoor dat je achterlaat ook de grond. De gameplay is een aantal dingen: je kunt gewoon de stad gaan verven, je kunt proberen de puzzels voor de 17 hoofdgebouwen door te komen om die te verven of je kunt proberen alle 50 muntjes die verstopt zijn in de stad te verzamelen."

De scholieren rondden de komende maanden hun opleiding af. Zes van hen slaan de handen ineen en beginnen een eigen spelstudio.

Deel dit bericht

8 Reacties

rein

Grote klasse

MIcha van der Meer

*briljant* !!  Nederland heeft het gewoon! MIcha | White Bear

Richard Francis Kay

Dit is een mooie opsteker / ignitor voor de Nederlandse Game Industrie, want er lopen veel studenten rond, met het idee om iets te doen met games. Je ziet meer opleidingen komen, nieuwe werkvelden, aantrekkelijkere werkomgevingen… Dit kan wel bij de schare developers in ons landje,.. maar het buitenland bied meer. Daarom is het goed dat er op dit soort momenten de braindrain kraan lichtjes wordt dicht gegedraaid Het mooi om te zien dat studenten niet bij een bedrijf aankloppen, maar gewoon tijdens de studie al creatief en productief zijn… Mooie beloning voor de ambitie die ze tekent. Richard Kay

Ron

Misschien een beetje muggenzifterig, maar ik word altijd zo moe van al die gemakzuchtige vertalingen van Engelstalige koppen en artikelen."VS-gamesuitgever" slaat nergens op. Dat is een al te letterlijke vertaling van "U.S. games publisher". Dat kan in het Engels, maar niet in het Nederlands. Wanneer de uitgever in Duitsland had gezeten, had je dan "Duitsland-gamesuitgever" geschreven? Natuurlijk niet! Schrijf gewoon "Amerikaanse gamesuitgever" of "gamesuitgever in V.S.". Da's ten minste echt Nederlands! Ron (in Seattle, WA)www.dutchoutpost.us

Branco Scherer

Klinkt alsof THQ voor een appel en een ei – sorry: voor een Wii en een DS- een beregoede deal heeft gesloten… Begrijp alleen niet zo goed waarom de deal een waarde zo hebben van 'enkele tonnen' , want daarvoor kan je iedere student vd HKU van consoles voorzien, wat vast niet de bedoeling is.  Zou puur uit nieuwsgierigheid willen weten waarom het een jaar onderhandelen heeft gekost; ik kan me niet indenken dat de studie opdracht / stages / etc een dealbreker zouden zijn voor THQ, want het klinkt alsof er weinig cash-out in het spel is.  En toch leuk als je als student bent en je idee en inbreng serieus genomen ziet worden, maar toch jammer dat iemand anders er met de poet vandoor gaat lijkt me zo…

Richard Francis Kay

"Toch leuk als je als student bent en je idee en inbreng serieus genomen ziet worden, maar toch jammer dat iemand anders er met de poet vandoor gaat lijkt me zo…" Mee eens, zo lijkt het wel telkens zich te ontwikkelen. Die jongens in het buitenland hebben het geld hiervoor, de ervaring, maar vooral het lef. Wat dat betreft moeten Nederlandse investeerders of uitgevers vaker zelf dit soort acties (eerder) ondernemen. Ze hoeven niet huiverig te zijn, want de gameindustrie is serious business, veel belangstelling (ook qua groei gamesopleidingen), grote afname bij games en allang Hollywood voorbij. Speaking of which, Europa heeft, naar mijn mening, de potentie om de nieuwe Gamewood te worden van de wereld. Richard KayCreative-Artists

Simon

De HKU grossiert in generalisten voor games. Echter in de volwassere games industrien kom je daar minder ver mee, daar is voor ieder specifiek onderdeeltje van concept tot eindproduct wel een specialist. Bijvoorbeeld een 3D modeler die alleen boomjes maakt en een andere specialist voor de textures. Het is dus verdomd goed zijn in een klein onderdeel. Dat is een verhaal dat ik althans vaak om mij heen hoor van mensen die echt in de games business zitten (daarmee bedoel ik niet Davilex). Dit project is een opsteker, een eerste stapje voor de HKU naar de echte games wereld. Oprichten van opleidingen voor games is niet misschien het moeilijks, maar genereren van business voor games in Nederland us echt wat moeilijker. Dat vergt ondernemerschap, niet tig opleidingen.

Seth van der Meer

Hoewel het jammer is, dat er weer intellectueel eigendom verhuist naar de Verenigde Staten, is het voor de aandacht waarin de Nederlandse Game industrie zich mag verheugen wel een goede zaak. Het was de HKU boys nooit gelukt dit zelfstandig naar de Wii of andere console te brengen. Nederland is klein en we kennen te weinig grote uitgevers die vrijwel gegarandeerde toegang tot een spelconsole kunnen bieden. Deze jongens leren overigens nu wel wat het verschil is tussen een goed idee en een goed verkoopbaar product. Het zou mooi zijn als ze daarmee bij hun volgende game al stukje verder komen en ze dan ook de verdere programmering mogen doen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond