Deel dit artikel
-

“Waar moet ik nou klikken, hier of daar?”

Het Banner Panel velt graag een oordeel over reclamecampagnes op het internet. De leden bekijken uitingen op criteria als originaliteit, functionaliteit en esthetiek en letten op gebeurtenissen na de klik. Deze maand: skyscrapers. Onder redactie van Bas Vlugt

Cartoonpads

Koen Verhagen: "Wat een drama. De leukste, de beste. Het zal wel. Maar het is de vraag of je een cartoon moet afbeelden als de tekstballon niet eens leesbaar is. Ik had de moeite willen nemen als de uiting ook daadwerkelijk naar de cartoonpads pagina zou linken, maar helaas brengt de link ons op een homepage, waar ik alsnog naar de Cartoonpads pagina moet klikken."

Jeroen de Bakker: "De banner valt op door het formaat. Skyscrapers zijn immers nog geen gemeengoed. Voor de rest is de banner een schoolvoorbeeld van hoe communicatie niet communiceert."

Jelle Kolleman: "Waar moet

ik nou klikken, hier of daar? Volgens mij kan je hier echt wat leuks mee doen, gebruik ten eerste flash, pak een whiteboard en een marker, ga nadenken en verzin iets wat me wèl raakt. Dit is echt te makkelijk en zonde van de impressies."

Telegraaf Beltonen

Koen Verhagen: "Wat een saai ding voor een product dat toch gericht is op een swingende, jongere doelgroep. Met een beetje passen en meten zou de hele logopainter-functionaliteit ook in de skyscraper kunnen worden geplaatst. Dan had je een onderscheidende uiting gehad."

Jeroen de Bakker: "Met deze banner probeert de Telegraaf haar bezoekers te interesseren voor lucratieve mobiele diensten. De banner is saai. Dan vind ik een vergelijkbare banners van Schiphol.nl beter. Als je met je muis naar de scollbar beweegt, klapt de banner open. Dat valt op!"

Jelle Kolleman: "Ik ben misschien wat negatief, maar ik zie zo veel leuke mogelijkheden als je flash gebruikt. Een eenvoudige animatie, waarin je laat zien hoe het werkt om je eigen logo te tekenen kan echt een ongelofelijk verschil maken. Sterker nog, laat me vast in die grote skyscraper krabbelen met die pixels!"

Een leuke date

Koen Verhagen: "Leuk, gelukkig stel in een verder wat mager grafisch ontwerpje. De copy staat er een beetje rommelig en het verschil in fontgrootten is slordig. Een beetje animatie had geen kwaad gekund. De afzender is me ook niet duidelijk en dat is toch jammer als je bedenkt dat een dikke 99 procent niet op de uiting klikt. Wellicht dat een aantal mensen over een week of twee nog eens terugdenkt aan dat gelukkige stel in die skyscraper. En zich vervolgens niet meer kan herinneren op welke site je een leuke date kon maken."

Jeroen de Bakker: "Deze telefonische service brengt via mailboxen mensen bij elkaar. Dat is heel interactief. Waarom denkt men dan niet eens na over hoe je een banner interactief kan maken? Dat je een nummer moest bellen was natuurlijk al helemaal niet duidelijk. Gemiste kans."

Jelle Kolleman: "Spannend, wie is de afzender van deze gezellige uiting? Toch maar even snel klikken dan… een witte pagina met een heel verhaal over welk duur nummer ik moet bellen en hoe dat werkt. Juist ja, ik zat toch op internet? Als het werkt en mensen gaan spontaan bellen dan vind ik het echt briljant.

Vodafone

Koen Verhagen: "Herkenbare uiting, mooi in lijn met de rest van de campagne. How are you? Uitstekend, dank je!"

Jeroen de Bakker: "Nette banner in lijn met de mooie cross-media campagne rond de introductie van dit mobiele netwerk. Wat er achter de klik gebeurt vind ik nog beter. Een pop-up met een een interactief verhaal over 24 uurs-communicatie integreert de thematiek van de campagne met producten en diensten van Vodafone."

Jelle Kolleman: "Ik kan alleen maar toejuichen dat Vodafone 'ook' banners inzet om hun naamswijziging te communiceren, maar ik word toch niet heel enthousiast van deze eenvoudige uiting. Ik zou er een paar uurtjes voor over hebben om binnen de 15K toch dat muziekje erachter te zetten. Wederom zou ik hier Flash gebruiken, dan maak je er echt een lekkere pakkende banner van!"

Het panel bestaat uit Jeroen de Bakker, managing director van Qi (qi-ideas.com), Jelle Kolleman, creative director bij interactiebureau Redurban (redurban.com) en Koen Verhagen, creatief directeur van Bone Advertising (bone.nl).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond