Deel dit artikel
-

‘Het is wachten op de nieuwe Big Brother’

Als het aan het Amsterdamse bedrijf Ex Machina ligt, wordt het tweede scherm het eerste scherm. Met game-achtige applicaties die de kijker het grote scherm in trekken.

Het tweede scherm is niet meer weg te denken, zegt CEO Jeroen Elfferich van Ex Machina. “De kijker heeft een duidelijke keuze gemaakt: het tweede scherm is er voor actief gebruik, het grote scherm voor passief kijken in familieverband. De term tweede scherm gaat op den duur verdwijnen, want het suggereert een secundaire rol die het niet meer heeft. Sterker nog: het is misschien wel de eerste online technologie die de industrie niet als bedreigend ervaart, maar volledig omarmt.”

Elfferich heeft enig recht van spreken, want hij was al met tweede scherm-toepassingen bezig toen het fenomeen nog niet eens bestond. In 1995 starte hij het webadvieskantoor NetlinQ, dat in 2000 onder meer betrokken raakte bij het Net5-programma Webstrijd. Daarbij konden kandidaten al via een webcam meespelen. Tweede scherm avant la lettre, zegt Elfferich nu.

Frankrijk
Na de overname van zijn bedrijf besloot hij de gameactiviteiten te verzelfstandigen en kwam de volgende uitdaging. “We mochten voor Microsoft in de VS de backend ontwikkelen van het Xbox-spel 1 Vs. 100. Het bijzondere daaraan was dat het, net als het origineel, als een tv-programma werd geproduceerd. Je kon het alleen op primetime spelen, wat honderdduizenden mensen ook deden.”

‘Entrepreneur in synchronous social interactive entertainment’, noemt Elfferich zich tegenwoordig op LinkedIn. Zijn bedrijf heeft een eigen PlayToTV-platform ontwikkeld, waarvan tv-producenten en zenders waar ook ter wereld gebruik kunnen maken. Ook levert men middelen om de toepassingen een eigen gezicht te geven. “We doen geen elektronische programmagidsen, onze expertise zit hem in echt interactieve en sociale toepassingen.”

Ex Machina richt zich daarbij vooral op de buitenlandse markt, en heeft inmiddels verkoopkantoren in Londen en San Francisco. “Nederland is wel het land waar veel nieuwe formules worden uitgeprobeerd, maar de laatste tijd zitten we bijvoorbeeld veel in Frankrijk. Niet meteen een land dat je met innovatieve televisie associeert, maar het tweede scherm wordt er intensief gebruikt.”

Kijkcijferkanon
Recentelijk heeft het bedrijf een eerste financieringsronde afgerond. Daarover wil Elfferich niet al te veel zeggen, maar de investering is voldoende om het bedrijf naar een volgend niveau te tillen. “We hebben spelletjes ontwikkeld om merken meer bij het tweede scherm te betrekken. Mensen die voor de buis zitten, gaan tijdens een reclameblok vaak andere dingen op hun smartphone of tablet doen en hebben dan geen aandacht meer voor de commercials. Wij halen de merken uit een reclameblok door games die je overal kunt spelen, onder de noemer AdSpotter-tv.”

Het wachten is dan ook op de nieuwe Big Brother, maar dan voor het tweede scherm, zegt Elfferich. “Sommige games zoals Angry Birds of Candy Crush worden al wel door miljoenen gespeeld, maar prikkelen mensen niet om het op bepaalde tijdstippen te gebruiken. Je wilt eigenlijk een kijkcijferkanon waar een heel land wekenlang over praat. Een programma dat zonder tweede scherm niet compleet is. Of omgekeerd, een online game die leidt tot een nieuw kijkcijferkanon.”

Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine.

Deel dit bericht

5 Reacties

Bart

In dat opzicht is Utopia http://www.utopiatv.nl/ een interessant project, vanaf 1 januari te zien bij SBS, maar vooral ook te volgen via interactieve schermen zoals de tablet en smartphone, gewaagd experiment wat slechts 30 minuten per dag op tv komt, maar op andere schermen veel meer moet gaan doen.

Hans

Ik heb het idee dat Utopia inderdaad de nieuwe Big Brother wordt. En met alle ideeën die hierboven genoemd worden. Is Ex Machina daarbij, of zijn ze net te laat?

Emile Edwards

Techniek is an sich nooit een garantie voor succes; evenmin is een secundair scherm succesvol zonder de juiste springplank, die lading kan geven richting de doelgroep of individu. M.a.w. second screen heeft het eerste scherm vaak nodig voor de initiële lading.

De benadering dat een second screen primair wordt, neigt naar woordspeling. De structuur impliceert immer altijd een symbiose tussen twee schermen; waarbij in de praktijk veelal een personal device paralel wordt gebruikt ten opzichte van een massa medium. Qua actief gebruik is het personal device primair voor de gebruiker; qua output / passieve mediaconsumptie cumuleert het massa medium alle actieve individuen tot een attractieve bundel en is dus voor de massa primair.

Bart

@Emile, als je er vanuit gaat dat het huidige 1e scherm massa media blijft.

Ik denk dat de massa moet gaan komen vanuit de optelsom van de verschillende schermen en gebruiksmomenten. Programma’s, concepten en/of merken zijn de connectors, kan bij succes leiden tot massa media gedrag, ongeacht hoe men dat tot zich neemt.

Jeroen Elfferich

Leuk om jullie reacties te lezen. Nieuwe programma’s als Utopia, maar ook bijvoorbeeld Rising Star, Million Second Quiz, Weet Ik Veel, VARA Kassa of GTST Springlevend laten zien dat zenders en producenten het nu aandurven om online diepgaand integreren in nieuwe formats, alsmede bestaande programma’s een nieuwe draai te geven. En merken zijn er ook steeds vaker (en inniger) bij betrokken.

‘Tweede scherm’ is de term waar de industrie op uitgekomen is, daarom hanteren wij hem, niet omdat wij hem feitelijk altijd juist vinden. Er valt bovendien van alles en nog wat onder deze noemer: EPG/navigatie/discovery/recommendation, related content, social conversation/aggregation/curation, interactie en (afhankelijk aan wie je het vraagt) ook transmedia en TV everywhere.

Onze focus ligt op participatie en interactie: mensen actief bij TV (of andere events) betrekken. Een cyclus van moment, call to action, interactie, resultaat, feedback, erkenning. Daarbij wordt een lineaire component met substantieel, gelijktijdig bereik (TV ligt voor de hand, maar het kan bijvoorbeeld ook goed een fysiek event of online game zijn) gecombineerd met persoonlijke en sociale interactie. Niet elk (genre) programma kan daar overigens even veel mee. En welk device welk rol speelt is inderdaad niet zo belangrijk.

Er is in 2013 al meer gebeurd dan de 5 jaar daarvoor. Dus de kans dat we binnenkort een wereldwijde doorbraak gaan meemaken met een format waar TV en online echt samensmelten is groter dan ooit. In Nederland is er bovengemiddeld veel kennis en ervaring op dit gebied, dus we gaan goede tijden tegemoet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond