Deel dit artikel
-

Wantrouwen internetbankieren toegenomen

Nederlanders maken zich minder zorgen om hun privacy en veiligheid op internet, maar internetbankieren blijft een heikel punt. Dat blijkt uit een peiling van mediabureau Stroom onder 419 respondenten tussen de 18 en 49 jaar oud.

In 2007 voelde bijna 40 procent zich weleens onveilig op het net, anno 2012 is dit gedaald naar 25 procent. De consument maakt zich over bepaalde internetactiviteiten echter nog wel degelijk zorgen. Zo verdubbelde het wantrouwen in internetbankieren naar 25 procent en stegen de zorgen over de privacy waarborging van zoekmachines.

Door de toenemende berichtgeving is de consument zich bewuster geworden van de risico’s op internet, stelt Stroom vast. Alle aandacht voor skimming en phishing hebben het vertrouwen in internetbankieren daardoor geen goed gedaan.

Wat dat betreft, hebben creditcardmaatschappijen hun zaken langzaamaan beter op orde, stelt het onderzoeksbureau. Het vertrouwen steeg daar van 37 naar 52 procent. Het vertrouwen in sociale netwerksites is de afgelopen vijf jaar nagenoeg gelijk gebleven rond de 50 procent. Het toenemende gebruik van social media zorgt er blijkbaar niet voor dat meer mensen zich meer of minder zorgen maken over hoe hun persoonlijke data gebruikt worden.

De kennis over het fenomeen cookies is onverminderd groot: 87 procent is hiervan op de hoogte. Het merendeel (70 procent) van de internetgebruikers wil vooraf geïnformeerd worden over de plaatsing ervan.  Er is daarnaast een groeiende groep van twijfelaars die eerst wil ervaren hoe de nieuwe wetgeving in de praktijk uitpakt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond