Deel dit artikel
-

Wappen met z’n allen tegelijk?

Het nut van een mobiele telefoon is iedereen meteen duidelijk. Met WAP-telefoons ligt dat anders: de werking is lastig en het resultaat bedroevend, en duur. Voorlopig is het beter gewoon even te bellen. Door Jeroen Pietersma.

Iedereen heeft het over WAP, maar bijna niemand gebruikt het. Als iemand het wel gebruikt, dan blijkt het slecht te werken. Toch zijn de verwachtingen over M-Commerce hoog gespannen. Volgens de prognoses loopt binnen een paar jaar iedereen met een telefoontje in de hand op straat te shoppen. Het grote voorbeeld is de Japanse i-Mode van NTT DoCoMo. Een mobiele telefoon met kleurenschermpje. Acht miljoen Japanners kunnen er mee e-mailen en bankieren. Voor het eind van het jaar wil NTT DoCoMo 17 miljoen gebruikers hebben. Volgens onderzoeksbureau IDC zullen er in 2002 meer mobiele internetters zijn dan websurfers met een landlijn. WAP zou volgens sommige berichten zelfs de plaats van het Internet gaan innemen.

Tijd voor bezinning. WAP of mobiel Internet buiten Japan zit op versie 1.1, is primitief en heeft met verscheidene problemen te kampen.

WAP is niet alleen traag, het inloggen lukt lang niet altijd in één keer. Ook Ben Woldring van Bellen.com is aan het wappen en hij vindt het 'sloom'. Het wachten is op bandbreedte. De benodigde technieken, zoals GPRS en UMTS (tot twee Megabit per seconde) zijn er al, maar voordat deze heel Nederland dekken, zijn we jaren verder. De huidige generatie WAP-telefoons is nogal gebrekkig. Veel verder dan enkele regeltjes grijze tekst of schimmige plaatjes komen ze niet. E-mailen met een WAP-telefoon? De Wapdokter van XS4All stelt: "Soms lukt het wel, vaak lukt het niet."

WAP is onhandig: gepriegel op een paar vierkante centimeter. Een simpel WAP-adres invoeren is niet eenvoudig. Na een aantal handelingen kan het adres worden ingetikt. De letters intoetsen is te doen. De geoefende wapper weet ook de punt snel te plaatsen. Maar een WAP-adres wordt afgesloten met een slash. Op de Nokia 7110 betekent dat vijftien keer op de 1 drukken. Terwijl er wapsites van websites worden gemaakt om ze voor de mobiele telefoon toegankelijk te maken, worden wapsites met behulp van een emulator vooral op het web bekeken…

Er is bar weinig interessante WAP-content te vinden. Zoals een gebruiker het stelt: "Veel nutteloze dingen." Er zijn bijvoorbeeld de Bruna boeken top 10, een routeplanner (op dat kleine schermpje!), een woordenboek en de veiling van Wehkamp. Naar de killerapp wordt duidelijk nog gezocht.

WAP is (te) duur. WAP is traag en lang online zijn is duur. Voor consumenten reden het steeds minder te gebruiken. De meest nuttige diensten kosten bovendien geld. M-info, de WAP-dienst van KPN Telecom, vraagt fl. 2,50 per dag voor het raadplegen van Openbaar Vervoer Reisinformatie. Even bellen is goedkoper is (en sneller).

Waar moet het heen met WAP? Volgens telecomwatcher Michiel van Dijk moeten de telco's niet op de professionele gebruiker mikken, maar op de consument. "Als je het dan aantrekkelijk prijst, wordt het een hit. Tot nu toe richten ze zich op managers, zakenlui. Je ziet Maurice de Hond in die reclame van KPN WAP gebruiken. Ik geloof er niks van. Die heeft helemaal geen tijd om te wappen. Daarnaast is de manager als doelgroep zo klein. Nee, er moet entertainment voor WAP komen, en erotiek. De mensen die een beslissing moeten nemen over WAP zijn het probleem. Die zijn vaak wat ouder."

Dan het probleem met de toetsjes. Een klein toetsenbord is volgens Wim Kolstee van het WAP Info Centrum geen oplossing. "Dan moeten ze weer twee dingen bij zich hebben, dat willen ze toch niet." Dus is het wachten op slimmere telefoontjes. Volgens Kolstee zijn er inmiddels 40.000 tot 50.000 WAP-telefoons verkocht in Nederland. KPN wil niet zeggen hoeveel mensen gebruik maken van M-info.

Volgens Van Dijk is er wel toekomst voor WAP en is GPRS een stap in de goede richting, als we per bitje gaan afrekenen. Dat zou goedkoper zijn. De vraag is of het echt goedkoper zal worden, vooral als UMTS komt. Telfort is niet van plan op prijs te gaan concurreren met UMTS, want er moet een forse investering worden terugverdiend. Van Dijk verwacht dat er in de toekomst voor allerlei diensten betaald zal moeten worden, waar de operator dan een paar procent van krijgt. Maar dat zou geen probleem zijn: "Kijk naar de sekslijnen waar mensen een gulden per minuut voor betalen. Of SMS-berichten. Wie is er bereid om een zinnetje in te toetsen en nog te betalen ook?!" Wim Kolstee: "Als je bereid bent vijftig cent te betalen voor een onzinberichtje, dan wil je overal voor betalen."

Tot slot Mark Stadhouders, sales manager Saraide GIN. Hij gebruikt ook WAP. "Maar om het te testen. Laat ik dat voorop stellen. Je kunt de koppen van het nieuws ontvangen, maar dan kan ik net zo goed naar de radio luisteren." Volgens Stadhouders zit WAP op dit moment in een ik-moet-het-ook-hebben fase. "WAP is een subset van het internet, het is zeker geen mobiel internet. Ik denk dat de industrie moeite heeft WAP te communiceren. We moeten de consument het begrip goed bijbrengen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond