Deel dit artikel
-

Webads brengt realisme in online reclametarieven

Online advertentiebureau Webads brengt het gemiddelde brutotarief voor internetreclame met 5 à 10 procent omlaag. Die correctie is het gevolg van een heroverweging van de waarde van de sites die Webads vertegenwoordigt en de context waarin de reclames daar verschijnen.

De nieuwe tarievenkaart van Webads is sinds begin deze maand beschikbaar, maar vandaag geeft het bedrijf er pas ruchtbaarheid aan. “Die wordt actueel omdat men deze dagen begint te kijken naar wat de planning voor het komende jaar is”, zegt vestigingsdirecteur Marita van Wijngaarden.

“In de online advertising-markt is al een tijd sprake van een groot verschil tussen bruto tarieven op de tariefkaart en de prijs die klanten uiteindelijk betalen. Tariefkaarten zijn vaak niet meer realistisch, maar dat geldt ook voor de verwachtingen van adverteerders. Om het realisme terug te brengen moet de kwaliteit van de sites weer leidend worden voor de prijs”.

Het bedrijf moest in de afgelopen jaren steeds meer met adverteerders onderhandelen over prijs. “We hebben bepaald wat voor ons welke waarde vertegenwoordigt en kunnen uitleggen waarom”. Hierdoor moeten de focus verschuiven van prijsonderhandelingen naar advies over de wijze waarop adverteerders het Webads-netwerk voor hun doelen kunnen inzetten, legt Van Wijngaarden uit.

Bij de herijking is gekeken naar de vragen: is het een B2B- of B2C-site, hoe sterk is het merk en de content (van de website), wat zijn kwaliteit en impact van de omvang van de uiting, wat is de zichtbaarheid van de advertentie, welke statistieken zijn bekend (o.a. clickratio’s en bezettingsgraad), welke STIR-data zijn bekend (selectiviteit, waste, bereik) en welke prioriteit van indeling en uitserveren hanteert de site?

De heroverweging heeft ertoe geleidt dat een aantal sites zijn verschoven uit de categorie B2B naar B2C, vooral sites die het IT-stempel droegen. Daardoor zien zij hun bruto CPM-tarief dalen van gemiddeld 35 euro naar 15 à 20 euro. Het tarief voor layers (reclames die als een laag over een site liggen) is daarentegen omhoog gegaan. “De beschikbare ruimte is schaars, terwijl er wel vraag naar is”.

Het CPM-tarief voor mobiele websites is vastgesteld op 30 euro, maar daar ligt weinig wiskunde aan ten grondslag. Van Wijngaarden stelt dat ook hier het aanbod beperkt is, dat de vraag toeneemt maar dat er onvoldoende marktinformatie is om een goed doorrekend tarief te kunnen hanteren. “Wij kijken naar de impact en waarde hiervan, maar het is ook wat duurder omdat het nieuw is”.

In financieel opzicht is Webads het afgelopen boekjaar nog aan het afronden. Cijfers over de Nederlandse prestaties worden niet vrijgegeven. “Ons doel is om over vijf jaar een omzet van 50 miljoen euro te realiseren met de kantoren in Amsterdam, Londen, Madrid en Milaan. Nederland heeft vorig jaar keurig gedraaid in de realisatie van dat plan”.

Deel dit bericht

4 Reacties

Thijs

Rob

Wat een ouderwets gedoe. "tariefkaarten' klinkt als in 2001 of zo. Online advertising is een open markt aan het worden, de exchanges hebben de toekomst. De Google ad exchange voorop.

Tyrell

Ik zou de STIR niet eens meer durven te noemen. De toegevoegde waarde ervan met de huidige technologieen is bijna nihil naar mijn mening . Zelfde geldt voor CTR's, zeker binnen een branding of reach campagne is dat toch vrij achterhaald. Denk dat adverteerders meer interesse hebben in daadwerkelijke audiences binnen een bepaalde omgeving. 

M Roelofs

Goed bezig die mannen & vrouwen bij Webads

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond