Deel dit artikel
-

Webbouwer TheFactor.E expandeert nog verder

Waar veel webbureaus moeite moeten doen om het hoofd boven water te houden, gaat het Groninger TheFactor.E doodleuk op overnamepad. Het nam het Amsterdamse bureau InForMe over. Eind dit jaar verwacht het bureau ook een kantoor in het oosten van het land te openen en via een overname wil het volgend jaar de Duitse markt betreden. "We zijn anticyclisch bezig, zodat we straks sterk staan als de markt weer aantrekt", zegt directeur Folkert Ringnalda.

TheFactor.E is een van de oudste internetbedrijven in Noord-Nederland. Het werd opgericht in het voorjaar van 1995 en groeide langzaam uit tot een bedrijf dat nu werk biedt aan dertig mensen. Het per 1 juli overgenomen InForMe biedt werk aan zeven medewerkers en richt zich met name op het ontwikkelen van applicaties, die worden in een ontwikkelcentrum in Nepal gemaakt.

TheFactor.E heeft uiteraard veel klanten in het noorden van het land, zoals het Martini Ziekenhuis, Wolters Noordhoff en Hanze Hogeschool, maar de groei zit hem momenteel in de Randstad. TheFactor.E verwacht dat eind dit jaar 40 procent van de klanten in het westen van het land is te vinden. Vandaar de overname van InForMe, dat gaat fungeren als een saleskantoor in het westen van het land. "De reden dat we hiervoor met InForMe in zee gaan is dat het bedrijf gewend is om te werken met een productie-afdeling die elders is gevestigd. Om dat te kunnen moet je bijvoorbeeld in staat zijn de processen goed te kunnen definiëren." Voor het eind van het jaar wil TheFactor.E ook een kantoor in het oosten van het land geopend hebben, vertelt Ringnalda. "Ook daar zien we dat er klanten bijkomen, die willen we dan vervolgens ter plekke kunnen bedienen."

Het overnamebedrag dat TheFactor.E betaalt voor InForMedia wordt niet bekend gemaakt. Minder moeilijk doet directeur Ringnalda over de omzetcijfers. Vorig jaar had TheFactor.E een omzet van 2,2 miljoen euro, vertelt hij. "In de jaren ervoor hebben we telkens onze omzet en winst weten te verdubbelen, maar vorig jaar was het geen gemakkelijk jaar. De omzet ontwikkelde zich nog wel redelijk goed, maar de winst liep terug. Met name vanwege investeringen in de organisatie." Dit jaar verwacht TheFactor.E een omzet te behalen van 2,5 miljoen euro. "We zien het huidige jaar ook nog als een opbouwjaar, zaken als ISO-certificering regelen we nu. Volgend jaar dienen we de echte slag te maken."

Begin dit jaar verstrekte investeerder Hanzevast nieuw kapitaal aan TheFactor.E. De investeerder is met name actief binnen het vastgoed, maar wilde de activiteiten verbreden. Bovendien had Hanzevast wel behoefte aan een partij die zijn technologische diensten zou kunnen ondersteunen. TheFactor.E werd daarmee en passant huisleverancier. "We hebben een investering gekregen van 1,5 miljoen euro en er zijn afspraken gemaakt over aanvullende financiering. Het gaat om een verbintenis voor de lange termijn." Hanzevast zal ook ondersteuning bieden bij de expansie die TheFactor.E nu nastreeft. "Na Amsterdam willen we eind dit jaar ook in Oost-Nederland een vestiging openen", zegt Ringnalda. "Volgend jaar verwachten een introductie te maken op de Duitse markt." Dit zal naar verwachting ook gebeuren met een overname. "Je kunt het beste op een andere dan je eigen markt met lokale partijen werken."

De reden die RIngnalda geeft voor het succes van zijn bureau is – in soortgelijke vorm – ook te beluisteren bij andere webbureaus als Macaw, Info.nl en Mirabeau. Ook zij waren tot op heden actief in de schaduw van de grote namen, bleven vasthouden aan zelfstandige groei en hebben zich niet mee laten slepen tijdens de dotcom-hype. Volgens een opgave van Quote Finance had Macaw vorig jaar een omzet van 7 miljoen euro en behaalde het een winst van 450 duizend euro, Info.nl had over dezelfde periode een omzet van 6,7 miljoen euro en een winst (voor belasting) van 721 duizend euro.

Tijdens pitches zijn het regelmatig de grote bureaus die het afleggen tegen de eerder genoemde partijen, zo zeggen ze. Maar als het gaat om naamsbekendheid leggen de eerder genoemde partijen het af tegen bureaus als Icon/LostBoys. "We merken regelmatig dat grote bedrijven de namen kennen van bureaus die twee jaar geleden groot waren", zegt Ringnalda. "Maar er is sindsdien veel veranderd."

Deel dit bericht

5 Reacties

Ferdinand

Eindelijk weer eens positief nieuws! Het begint erop te lijken dat partijen die bekend zijn bij het 'grote publiek' het vaak niet redden, maar partijen die zich richten op specifieke sectoren (overheid, zorgsector, banken, etc.) en minder bekendheid genieten het veel beter doen. Ga zo door!

Lucas

Nou, nou niet te positief Ferdinand. Maak nou niet weer dezelfde fout door direct te geloven dat alles koek en ei is.Feit is wel dat er maar weinige internet-bureau's zijn die structureel omzetstijging laten zien, ook in de mindere jaren. Zal wel de Groningse mentaliteit zijn. En het is nu juist deze continuiteit die aanlaat bij de bedrijven.

Erwin

Nou Lucas, je bent zelf ook nog erg positief. ThefactorE was nog geen half jaar geleden op het rand van fallissement, totdat ze Hanzevast zover kregen een paar miljoen te investeren, die nog lang niet zijn terugverdiend. Mocht bij Hanzevast een ander bewind gaan waaien, dan komt er wellicht toch geen 2e investeringsronde en poef! Dus zoveel continuiteit biedt men richting haar klanten nog steeds niet.

P. Karpanov

Inderdaad, mooie praatjes. Na twee jaar nog steeds vreemd geld nodig om te kunnen blijven bestaan. Goed ondernemersschap. Wat ik trouwens wel knap vindt is dat er nog steeds investeerders intrappen, goed gedaan Folkerd.

Karel

Alles leuk en wel, maar ik denk niet dat Hanzevast zo groot is geworden door in "praatjes" te geloven. Een investeerder krijg je niet bij een pak melk.Lijkt mij dat er toch iets goed gaat (of misschien beter dan eerst) bij thefactorE. Het is naar mijn mening wel zo dat thefactorE nog moet bewijzen dat ze het ook kan waar maken, wat vast geen gemakkelijke opgave zal zijn.Tot slot ben ik erg blij dat er bedrijven zijn die nog de "ballen" hebben om te investeren in een economie die op dit moment niet populair is bij de banken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond