Deel dit artikel
-

Webuitgeverij Lulu in zee met Getty Images

De auteurs van doe-het-zelf uitgeverij Lulu.com kunnen hun publicaties voortaan laten illustreren met beelden uit de collecties van Getty Images, de belangrijkste producent en distributeur van digitale afbeeldingen. Foto’s worden afgerekend per beeld en per verkocht boek.

“Beelden die voorheen alleen beschikbaar waren voor grote bedrijven of uitgeverijen, kunnen nu ook worden gebruikt voor kleinere oplages,” zegt directeur Bob Young. Een soortgelijke overeenkomst is Lulu aangegaan met Universal Press Syndicate, distributeur van strips zoals Garfield.

Young, tevens oprichter van Linux distributeur Red Hat, was vorige week in Nederland om de samenwerking tussen Lulu.com en Getty te promoten.

Volgens Young gaat het ‘extreem goed’ met Lulu, een bedrijf dat werkt volgens het print-on-demand principe.

Dit jaar verwacht Young een omzet van 30 miljoen dollar tegen 12 miljoen vorig jaar. “We groeien met tien procent per maand. We hebben 150.000 auteurs die 180.000 boeken hebben gepubliceerd. We verkopen 150.000 boeken per maand. In december werd het miljoenste boek verkocht.”

'Vriendelijke gesprekken'

Wel heeft Lulu inmiddels flink wat concurrentie gekregen. “Je hebt er goede en slechte tussen zitten,” aldus Young. “Maar we blijven een voorsprong behouden omdat we onze boeken overal in de wereld publiceren.”

Lulu laat zijn boeken drukken in de VS, in Spanje en in Engeland. Het bedrijf is nog in gesprek met drukkers in Duitsland en Japan. Met name in Azië zit Lulu te springen om een drukker, aldus Young.

De suggestie om naast Lulu een professionele uitgeverij op te gaan zetten voor succesvolle Lulu-auteurs legt Young nog altijd naast zich neer. “Ik kan eerlijk gezegd geen slecht van een goed boek onderscheiden. Op school moest ik verplicht William Faulkner lezen. Ik had het afgekeurd. Bij Lulu zijn het de lezers die bepalen wat een succes wordt. We verkopen zelfs handleidingen van Boeing-vliegtuigen die uit de roulatie zijn genomen. Voor elk onderwerp is wel een koper.”

Van de kant van traditionele uitgevers is wel steeds meer belangstelling voor Lulu. “Ik voer zeer vriendelijke gesprekken met ze,” aldus Young. “Maar ik denk dat we een zeer specifieke rol hebben. Een traditionele uitgever wil het liefst tien auteurs die elk 1 miljoen exemplaren van hun boek verkopen. Wij willen 1 miljoen auteurs die elk 100 boeken verkopen. Soms krijgen Lulu-auteurs een uitgeverscontract aangeboden. Maar bij kleine oplages kun je bij Lulu domweg meer verdienen. Ik zeg altijd: als je een Picasso wilt verkopen, moet je bij Christie’s zijn, voor zomaar een schilderij bij eBay.”

Gesponsorde boeken

Ondanks het succes is Young nog lang niet klaar met Lulu. “Er zijn nog zoveel gebieden waar we naar willen kijken. Neem het elektronische boek. Dat is nog altijd niet echt van de grond gekomen.” Daarnaast is Young bezig om steeds meer aanvullende diensten te ontwikkelen.

Zo wil Lulu straks auteurs en boekontwerpers samenbrengen en kunnen lezers zelf een voorwoord aan een boek toevoegen of in een roman namen veranderen. “Bijvoorbeeld de naam van degene aan wie je het boek wilt geven. Zo maak je een boek persoonlijk.”

Young verwacht ook dat steeds meer boeken gesponsord zullen worden. “Als mensen advertenties in hun boeken willen opnemen, moeten ze dat vooral doen. Wij leggen ze geen beperkingen op. Dat is het aardige aan Lulu. Je bent je eigen baas. We zorgen ervoor dat je het kunt verkopen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond