Deel dit artikel
-

Webwinkeliers brengen papieren krant uit

Nederlandse webwinkeliers krijgen volgend jaar een eigen papieren krant voor de consumentenmarkt. Het krantje in tabloidformaat verschijnt vier keer per jaar in een oplage van 1 miljoen.

"Niet alle webwinkels hebben papieren catalogi en brochures. We merkten dat er behoefte was om consumenten via andere manier te bereiken dan via bijvoorbeeld affiliateprogramma's en banners". Paul Petermeier, managing director van uitgever BBP, licht toe: "Daarom brengen we met ondersteuning van Thuiswinkel.org vanaf maart een papieren krant uit."

In maart verschijnt het eerste exemplaar van de tabloidkrant. Het eerste jaar is er volgens Petermeier een van uitproberen. Als er voldoende belangstelling van adverteerders en consumenten blijft, zal de papieren uitgave in 2008 op gezette momenten vier maal per jaar verschijnen. "Uit onderzoek blijkt dat lezers een medium serieuzer nemen als het met een vaste frequentie verschijnt."

De krant heeft minstens 16 pagina's, maar BBP beoogt het dubbele. Net als bij vakbladen zal de inhoud een combinatie zijn van onafhankelijk geproduceerde kopij en advertenties. Net als iedere uitgave kent de publicatie een winstdoel.

TPG Post is behalve voor de distributie ook aangesteld om te meten hoe lezers het blad ervaren. Petermeier: "En we zullen bij adverteerders meten welke invloed hun ´papieren reclame´ had op de bezoekcijfers aan de webwinkels."

Ruwweg 1 op de 6 huishoudens in Nederland zal de zogenaamde ´Thuiswinkel Krant´ ontvangen. Bij databasebedrijf Cendris is een selectie gemaakt op ´e-willingness´ (affiniteit met internet), ´postordergevoeligheid´, leeftijd en welvaartsklassen.

BBP is ook uitgever van Twinkle, een vakblad voor webwinkeliers.

Deel dit bericht

4 Reacties

shopnet

Dit is een uitstekend initiatief om samen met de "oude" media meer bekendheid te geven aan de mogelijkheden van deThuiswinkels.Niet iedereen is elke dag uren aan het surfen en kan op deze wijze toch geattendeerd worden op het gemak en het assortiment van de webwinkels.Shopnet.nl

Nils Kijkuit

Wat een onnozel idee. Dit is echt 5 jaar te laat! Internet is primair een vraag gericht medium: "ik heb nu een koopbehoefte en wil deze direct bevredigen, dus "ik google, kelkoo, kieskeurig waar ik het voor hoeveel kan krijgen en zie direct de actuele prijs, levertijd en bestel". Zo'n folder ligt dus allang in de kattebak op het moment dat deze nodig is: een te indirecte benadering met teveel waste en zonde van het papier. Het komt bij ons al te vaak voor dat de krantenadvertenties (aanlevertijd 2 dagen!) verkeerde prijzen bevatten omdat de markt inmiddels weer 2 dagen verder is! Om nog maar te zwijgen over de nietszeggende criteria die Cendris gebruikt om de doelgroep te selecteren: traditionele postordergevoeligheid en e-willingness zijn bijna "mutual exclusive". Negroponte schreef 10 jaar geleden al over de "demographic unit of one" waarmee hij de (onberekenbare) consument bedoelde die aan het ontstaan was. Voeg daarbij de actuele discussie over de longtail welke deze ontwikkeling alleen maar bevestigd en het zal duidelijk worden dat de moderne marketeer niets te zoeken heeft bij een dergelijk alternatief. Digital Warehouse

Nick Schinkelshoek

Nederlandse webwinkeliers doen er wellicht wijzer aan om deze krant 'on demand' te laten drukken met persoonlijke beeld en tekst variabelen. Internet is het medium bij uitstek om persoonlijke behoefte, verbruik, aankoophistorie etc. tot in detail in kaart te brengen. Het verbaast me dat er als output wordt gekozen voor massaal offset drukwerk terwijl de huidige digital printers tot veel meer in staat zijn.  Naast het feit dat de inhoud klantspecifiek gemaakt kan worden op papier zullen adverteerders ook veel interesse hebben in adverteren op de man (of vrouw.)  

Stephan Bon

Ik geloof zeker in dergelijke cross mediale behoefte en leuk dat het nu ook eindelijk eens omgekeerd gebeurt. Ik ben het wel met eerdere reacties eens: in deze opzet nogal onnozel!! Ik heb zelf best de behoefte om mijn product zoektocht te verrijken met een papieren overzicht. Ik ben van de generatie die nog twijfelt tussen papier en scherm voor het tonen van je plannen of je te verlekkeren aan het product voordat de keuze is gemaakt. In een eerder commentaar op een van deze sites kwam naar voren dat de consument juist nog meer de behoefte heeft te vergelijken en ervaringen te delen practische in te zetten. De aanvullendheid van het papieren kanaal ten opzichte van het al bestaande digitale is best te creeeren! Combineer de juiste ervaringen en speel vooral in op de "gemaks-component" richting te consument. Informeren is echt overbodig…..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond