Deel dit artikel
-

Webwinkels beloven betere bescherming tegen bestelfraude

Klanten van vijf populaire webwinkels zijn niet goed beschermd tegen bestelfraude met gelekte of geraden wachtwoorden. Dit blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond bij 30 webwinkels.

Criminelen kunnen met een gestolen of geraden wachtwoord een bestelling doen. Vervolgens kunnen ze het bezorgadres veranderen in hun eigen adres en gebruik maken van de mogelijkheid om achteraf te betalen. De gedupeerde ontvangt dan geen bestelling, maar wel de rekening.

Veel webshops blokkeren de mogelijkheid om achteraf te betalen als er op een ander adres wordt bezorgd. Of ze bieden een betaalmethode aan waarvoor een extra wachtwoord nodig is.

Bij bol.com, Bonprix, Plein, Wehkamp en Zalando ontbrak een dergelijke beveiliging en is bestelfraude wel mogelijk. Bij Bonprix en Plein konden fraudeurs ook klantgegevens aanpassen.

De Consumentenbond vindt de huidige beveiligingsmaatregelen van deze webwinkels onvoldoende. Slachtoffers van bestelfraude moeten zelf hun vordering door Afterpay of Klarna of de webwinkel laten schrappen. Dat levert ze veel gedoe en stress op.

De webwinkels beloven extra beveiligingsmaatregelen te zullen nemen. Bol.com gaat bijvoorbeeld onderzoeken of ze 2-staps-authenticatie voor inloggen kunnen gaan invoeren. En Plein.nl geeft aan het wachtwoordbeleid aan te scherpen en het wijzigen van het mailadres helemaal uit te schakelen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond