Deel dit artikel
-

Webwinkels hebben geen oog voor 55-plusser

55 procent van de Nederlandse consumenten boven 55 jaar verwacht dat hun koopgedrag de komende twee jaar steeds meer zal verschuiven naar online. In de afgelopen twee jaar was al een toename te zien in het online aanschaffen van onder andere elektronica en reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Webloyalty, uitgevoerd door GfK, onder 800 consumenten van 55 jaar of ouder.

De belangrijkste reden om momenteel nog niet altijd online te shoppen, is voor 65 procent van de 55-plussers het niet kunnen voelen of zien van het product. Ook de onzekerheid over de betrouwbaarheid van een webshop, het verplicht vooraf moeten betalen en het gebrek aan persoonlijk contact vormen belangrijke barrières voor deze generatie. Betaalgemak blijkt voor de oudere generatie juist belangrijk; bijna driekwart van de respondenten geeft aan websites te vermijden die geen eenvoudig betaalproces bieden.

Eerdere winkelervaringen spelen voor 80 procent een grote rol in de uiteindelijke winkelkeuze. Dit is significant belangrijker voor de 55-plussers dan voor de 18- tot 30-jarigen. Dagelijkse boodschappen worden door de oudere doelgroep nog maar zelden aangeschaft via online kanalen.

Wanneer 55-plussers online winkelen, gebeurt dit het vaakst via de laptop. Slechts 25 procent geeft aan weleens via de mobiele telefoon te winkelen.

Guy Chiswick, Managing Director Noord-Europa bij Webloyalty, waarschuwt voor een trend waarin online retailers zich vooral richten op de millennials in onze samenleving. Juist de oudere doelgroep wordt steeds relevanter. ‘De 55-plussers worden nog niet altijd als belangrijke doelgroep erkend door retailers. Maar het is hoog tijd dat retailers deze doelgroep beter leren kennen en hun e-commerce-strategieën hierop gaan aanpassen.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond