Deel dit artikel
-

‘Webwinkels hebben lak aan wettelijke regels’

Veel webwinkels houden zich niet aan de wettelijke regels voor online aankopen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Die regels, vastgelegd in de Wet koop op afstand, worden vanaf 13 juni 2014 nog een stuk strenger. De Consumentenbond vraagt toezichthouder ACM streng toe te zien op de naleving van de (nieuwe) regels en handhavend op te treden als dat niet gebeurt.

Een regel die veel webwinkeliers overtreden, is het bieden van de mogelijkheid om pas te betalen ná ontvangst van het gekochte product. Veel webwinkels bieden die mogelijkheid niet of verstoppen die in de kleine lettertjes. Zo biedt de Apple Store schijnbaar alleen betaalwijzen waarmee vooruit wordt betaald, maar staat ergens anders op de site in kleine lettertjes vermeldt dat betalen achteraf ook mogelijk is. De kosten hiervoor zijn wel vijf euro.

Bij online warenhuis Zalando mogen consumenten die niet door de ‘creditcheck’ komen, niet achteraf betalen. Zo’n bepaling mag niet: volgens de wet moet iedereen de mogelijkheid krijgen achteraf te betalen. Een ander punt waar het volgens de bond vaak misgaat, zijn de kosten voor retourzendingen. De wet schrijft voor dat de ondernemer voor die kosten opdraait, maar in veel gevallen krijgen consumenten de rekening. Uit onderzoek van de Consumentenbond in maart 2013 bleek dat bij maar liefst 44 procent van de teruggestuurde pakketten geen bezorgkosten werden terugbetaald.

De nieuwe Wet koop op afstand, verbiedt meer klantonvriendelijke werkwijzen die nu nog wel mogen. Vanaf 13 juni mogen bedrijven geen winst meer maken op een creditcardtoeslag en mag voor telefonische informatie alleen het lokale tarief worden berekend. Praktijken zoals van vervoerder NS Hispeed, die nu nog een toeslag voor creditcardbetalingen rekent van maximaal 109 procent en gebruikmaakt van dure 0900-nummers, zijn daarmee verleden tijd.

Deel dit bericht

9 Reacties

Henkkkiie

Heel goed dat we de consument proberen te beschermen maar het gaat op dit gebied echt te ver vind ik. Je mag je als ondernemer niet eens meer beschermen tegen de vele wanbetalers door een kredietcheck toe te passen. Dat is toch gek voor woorden. Het lijkt wel alsof betaald krijgen voor je diensten tegenwoordig als een soort crimineel gedrag wordt gezien.

Ook het feit dat een 0900 nummer niet meer mag vind ik onzinnig. Een klant kiest er toch zelf voor om bij een bedrijf te bestellen die achter een 0900 nummer zit?

Wat betreft retouren vind ik het al jaren onzin dat je verplicht bent om de kosten op je te nemen als ondernemer. Dat je kosten op je neemt is een mooie service en je ziet het steeds meer. Maar het verplicht stellen is belachelijk. Verzenden kost nu eenmaal geld, zowel heen als terug. Een zending heen en terug kost je als ondernemer snel 10 euro totaal, marge die op een gemiddeld consumenten product niet zit..

De vergelijking met fysieke winkels en bezine of parkeergeld is ook al vaak gemaakt, schijnbaar is dat geen issue voor deze beleidsmakers…

Straks krijg je alleen nog maar grote bedrijven online en wordt de kleine service gerichte spelers uit de markt gedrukt.

Niels Willems

Consumentenbond heeft lak aan nuance. Ook niet waar maar het kopt wel lekker.

C. Valli

De nieuwe wet gaat verplichten dat de consument daadwerkelijk ook moet betalen, ze krijgen een betaalverplichting. Hoe wilt de consumentenbond dit gaan oplossen? Zeggen tegen de webwinkels wacht nog maar even.

Ik heb begrepen dat er 100.000 fraudeurs actief zijn die betalen via de huidige achteraf betaal methodes. Ook zou de consumentenbond moeten gaan praten met Afterpay, Billink, Klarna, Betaalgarant enz. Zij bieden de diensten aan, brengen hoge kosten in rekening voor de webwinkelier.

Er gaat genoeg mis, maar helaas wordt er te weinig aandacht gestoken in partijen die het wel goed doen…

Smeets

De wetgeving slaat helemaal door en heeft zelfs voor de consument negatief effect zo zijn bijvoorbeeld de moglijkheden die je als consument had bij een defect buiten garantie weggevaagd, na 2 jaar ligt de bewijslast bij de consument.

i.geesthuijsen

Dat achteraf betalen heb ik een tijd gedaan maar afgeschaft, oke dat moet ik nu dus weer rechtzetten. Maar wat aks een klant niet betaald, je stuurt een herrinnering, een aanmaning, er komt een incassobureau bij kijken en er wordt nog steeds niet betaald? Gerechtelijke stappen ondernemen wasvoor mij niet van toepassing, dat gaat mij teveel kosten daar ik maar een kleine webshop ben met dus kleine bedragen. En dan houdt het dus hier op. Ik ben mijn geld kwijt en de klant heeft gratis producten.

Ook hier moet iets mee gebeuren want ook wij ondernemers hebben toch rechten en niet alleen plichten?

Dannu

Ik ben het ook niet eens met de nieuwe wetgeving. Dat wordt achter je geld aan rennen met alle kosten van dien. Wij hebben ook een bezoekadres waar klanten de producten kunnen bekijken en proberen. Dus waarom achterafbetalen?

C. Valli

Je heb voldoende achteraf betaalmethodes en aanbieders waardoor de webwinkel geen enkele risico loopt.

Esmiralda

Ik sluit me volledig aan bij de meeste reacties betreft dat de webwinkels ernstig benadeeld wordt. We spreken hier alleen over grote bedrijven die kunnen deze service bieden maar een webwinkel met een kleine winstmarge, voor die winkels is het onhaalbaar. Service is als een klant om wat voor reden de order annuleert en je daar begrip voor toont i.p.v. zeggen dat ze een betaalverplichting zijn aangegaan, die klanten komen dan zeker niet meer terug! Voldoende achteraf betaalmethodes ja…. hoge kosten voor deze aanbieder JA.

Cisca

De consument beschermen tegen frauderende webwinkels is prima, maar wie beschermt de webwinkels tegen de frauderende of niet-betalende consument? En geloof me, daar lopen er ook heel wat van rond! Onterecht zeggen dat ze een pakketje niet ontvangen hebben of dat de inhoud kapot of beschadigd was.
De wetgeving is volledig aan het doordraaien in de regels om de consument te beschermen. In plaats van goede webwinkels de nek om te draaien kun je beter een taskforce oprichten die frauderende/failliete/structureel niet-leverende webwinkels uit de lucht haalt. Want tegen die webwinkels beschermt geen enkele wet. Net zo goed als geen enkele wet er voor zorgt dat de consument werkelijk de rekening van de bestelling betaalt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond