Wees alles wat je kan zijn

Een volwaardige gratis game als recruteringsinstrument, daar kan geen concurrent tegenop.
Op de Electronic Entertainment Expo in Los Angeles was dit jaar ook een afvaardiging van het Amerikaanse leger aanwezig. Bemand door Echte Soldaten werd hier een entertainmentproduct aangeprezen dat uniek is in de wereld: een volwaardig actiespel dat in kwaliteit niet onder doet voor de grote successen in dat genre, maar dan helemaal gratis. Deze zomer zal het spel te downloaden zijn vanaf americasarmy.com , daarnaast zal het verspreid worden via coverdiscs van een aantal grote gamesbladen. Inwoners van de VS kunnen het spel zelfs gratis op cd toegestuurd krijgen.
America's Army is gebaseerd op de 'engine' van een van de grote commerciële successen van de afgelopen jaren in het actiegenre: Unreal, ontwikkeld door gamesuitgever Epic. Zoals het een moderne game betaamt heeft het spel de nodige online multiplayer mogelijkheden. Het is echter niet mogelijk de 'bad guys' te spelen, hoewel ook die rollen door menselijke spelers kunnen worden ingevuld. Dat is mogelijk doordat het voor de spelers zelf lijkt alsof ze een Amerikaanse militair spelen, terwijl ze er voor de tegenstander uitzien als de vijand, bijvoorbeeld een terrorist, aldus executive producer Michael Capps. "Het was de bedoelig om een positieve team-ervaring te presenteren om zodoende te tonen hoe het is om in het leger te zitten." Op die manier hoopt het leger een aantal spelers zo enthousiast te maken dat ze zich zullen aanmelden voor het echte werk.
Totale productiekosten voor America's Army bedragen 6,3 miljoen dollar, wat tegenwoordig een gebruikelijke prijs is voor de ontwikkkeling van een A-titel. Door het eindproduct gratis weg te geven ziet de gamesindustrie zich gesteld voor een concurrent die onverslaanbaar lijkt. Bedrijven zouden kunnen overwegen om een proces aan te spannen wegens oneeerlijke concurrentie, maar dat zou al snel uitgelegd kunnen worden als anti-Amerikaane actie, wat de verkoopcijfers van overige producten of zelfs de beurskoers van een commerciële aanbieder bepaald niet ten goede zou komen.
Het leger zegt overigens bij monde van generaal-majoor Michael Rochelle dat het op schema ligt wat betreft de doelstelling om dit jaar 79.500 recruten in te schrijven. Maar tegenwoordig zouden steeds minder mensen familieleden in het leger hebben, waardoor steeds minder jongeren rechtstreekse informatie krijgen over hoe het is om een carrière in het leger te hebben. Rochelle: "Het maakt deel uit van de algemene communicatiestrategie van het leger om mannen en vrouwen te bereiken op de plaatsen waar ze zich bevinden, of dat nou op het internet is of in een videogames-arcade."
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond