‘Wij hebben de hoogste conversie van Nederland’

Greetz, de online service voor echte wenskaarten, kent een conversie op de site van ruim 30 procent. In het geval van gerichte e-mailmarketingcampagnes, schiet dat soms omhoog naar 50 procent. “Ik durf te stellen dat wij als e-commercepartij de hoogste conversie van Nederland hebben”, aldus Johan van Vulpen, algemeen directeur van Greetz.
Van Vulpen vervolgt: “Bij andere webshops gaat het om een paar procent. Ze zijn aan het vechten achter de komma. Onze klanten komen gefocust bij ons op de site. Als je er komt, dan wil je een kaart maken.”
Er is een aantal punten waardoor conversie bij Greetz verder wordt verbeterd. Van Vulpen: “We luisteren goed naar de consument, doen veel onderzoek en doen vervolgens echt wat met de consumer feedback. Daarnaast analyseren we de funnels, dat staat hoog op onze prioriteitenlijst. Op basis van analyse, a/b testen en multivariabel testen, optimaliseren wij onze applicatie.”
Greetz kijkt nauwkeurig waar de consument binnenkomt en welke stappen hij doorloopt en op welk moment hij afhaakt. “Nu gaat 30 procent over tot aankoop. Natuurlijk wil je graag 100 procent, maar dat zal nooit lukken.”
Luxe positie
De hoge conversie, zo weet ook Van Vulpen, komt mede door de prijs van het product. “Dat is een belangrijk verschil met bijvoorbeeld boekensites en reissites. Bij ons gaat het niet zozeer om de prijs. Of een kaart nou twee of drie euro kost, je koopt hem toch. Dat lijkt een luxe positie.” “Maar”, zo geeft Van Vulpen aan: “het gaat om hele kleine bedragen.” De marges van Greetz zijn procentueel hoog, maar absoluut laag. Greetz moet het dus wel hebben van de kritische massa.
Sinds een jaar of twee geeft Greetz meer gas op het gebied van online marketing. “We hebben het hele pakket van online marketing. Dat betekent search, affiliate, e-mailmarketing, partnering en display advertising.” De e-mailmarketing gaat steeds gesegmenteerder. Van Vulpen: “We willen richting onze database zo relevant mogelijk zijn. Je kunt best op frequente basis mailen, maar dan moeten mensen ook het gevoel hebben dat wij snappen waar ze naar op zoek zijn. Als mensen veel fotokaarten sturen, dan moet je ze niet vermoeien met springende krokodillen. We proberen op basis van het klantgedrag zo relevant mogelijke aanbiedingen te sturen. We zien dat op het moment dat we een gesegmenteerde mailing de deur uitdoen, dat de conversie omhoog gaat naar 50 procent.”
Impulsproduct
Dat is mede te danken aan de status van impulsproduct die een kaartje heeft. “Het is het meepakkertje bij de kassa van de Albert Heijn. Dat is natuurlijk wat anders dan bij het zoeken naar een reis.”
Van Vulpen maakt onderscheid tussen bestaande en nieuwe gebruikers. “Bij bestaande gebruikers is het helder, dan brengt e-mailmarketing het meeste op. Bij nieuwe gebruikers zetten we een van de andere vier vormen van online marketing in. Daar gaat het er om waar we het meest relevant kunnen zijn. We willen op het juiste moment mensen de juiste boodschap geven. Mensen moeten een paar minuten tijd overhebben. Adverteren op een nieuwssite, dat zullen we niet snel doen, want daar komen mensen even om vluchtig nieuws te lezen en dan zijn ze weer weg.”
Mobiel
Naast Greetz zijn Hallmark en TNT grote spelers op de online markt van fysieke wenskaarten, met nog een hoop kleine partijen in hun kielzog. Als een van de grote spelers kan Greetz niet achterblijven op mobiel gebied. “We komen dit jaar met een mobiele versie. Al beschouwen we dat voorlopig meer als een marketingtool en minder als een extra saleskanaal. Voor de early adopters zal onze mobiele versie een leuke tool zijn, maar ik verwacht nog niet dat het door het grote publiek wordt opgepakt.” Van Vulpen ziet op dit moment nog niet een goede mobiele standaard als het gaat om betaalmogelijkheden. “En dat is toch waar het om gaat binnen de e-commerce.”
Hij vult nog aan: “Ik denk dat het verschil tussen gewoon online en mobiel online straks vervaagt. Of het via televisie is, de laptop, de vaste computer of via de mobiel. Je bent gewoon online. Wij zijn verantwoordelijk dat de consument op elk device, op de juiste manier kan kopen bij ons. Mobiel is een toegang tot onze omgeving, niks meer. Afhankelijk van het device moet je wel je content aanpassen. Zoals wij nu kaarten presenteren op site, is het niet mogelijk dat op een mobiele telefoon te doen.”
Greetz verstuurde het afgelopen jaar twee miljoen kaarten en verwacht dat dat dit jaar verdubbelt tot vier miljoen. De wenskaartenservice verwerkt inmiddels zo’n 150.000 transacties per maand en meer dan 400.000 bezoekers per maand. Het Nederlandse technologiefonds Prime Technology Ventures stak, samen met ePlanet Ventures, vorig jaar nog zeven miljoen euro aan nieuw vermogen in Greetz.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
10 Reacties
Joep de Hoogh
Beetje vreemd: In een interview met Emerce in 2008 zegt Johan van Vulpen dat ze in 2007 2,2 miljoen kaarten verkocht hebben en voor 2008 een verdubbeling verwachten. Hier lees ik dat ze in 2009 slechts 2 miljoen kaarten verkocht hebben.Het lijkt er dus op dat Greetz juist achteruit gaat in plaats van te groeien?
johan
@Joep: Dat klopt en is verwarrend. Destijds was ook HallmarkGreetz een kanaal van het bedrijf Greetz. De cijfers die in bovenstaand stuk gecommuniceerd worden betreffen Greetz.nl. Dat kanaal groeit jaar op jaar zo'n 50%.
patrick
@ johan een groei van 50% jaar op jaar, waarom verwacht je dan een verdubbeling dit jaar?
Erwin
En hoeveel procent daarvan zijn nieuwe klanten, die vervolgens alleen de eerste gratis kaart versturen en daarna inactief blijven?
Johan
@ Erwin; De eerste kaart op Greetz is niet gratis, onze klanten zijn bereid om te betalen voor Greetzkaarten. Natuurlijk heeft retentie onze aandacht en is het een uitdaging om onze hele base actief te houden. We slagen daar steeds beter in.
Paul Jacobs
Beste Johan, Op onze site http://www.opwaarderen.nl halen wij een gemiddelde van 80% conversie. Soms met uitschieters richting de 90+%Je bewering is dus onjuist en er valt nog een hoop te verbeteren :-). groet, Paul Jacobs
Anoniem
Greetz heeft volgens hun webstie ca 30 medewerkers.Verkoopt ca 2 miljoen kaarten per jaar ( samen met Hallmark en TNT zouden dit dus ca 4 miljoen kunnen zijn met een winst marge van ca 1,– of nog iets meer ?? Heeft Greetz dan nu een brutowinst van ca 2 miljoen???Het netto reslutaat voor belasting zal dan niet zo hoog zijn door de hoge bedrijfskostenKosten salarissen per jaar 30 medewerkers.Kosten marketing waaronder TV reclamesEn alle andere bedrijfskostenEn dan heeft in 2009 Prime Technology Ventures met ePlanet Ventures zeven miljoen euro aan geinvesteerd in Greetz.Een rendement van ca 20% voor de investeerders op hun geinvesteerde kapitaal zal nog wel even op zich laten wachten.Veel succes Greetz
Manon Verschuren
Of ze echt de hoogste conversie rate hebben, en of ze hiermee ook extreem winstgevend zijn weet ik niet, maar dat ik jaloers op dit getal ben is zeker. Overigens ook mijn complimenten voor Paul van opwaarderen.nl; Dit zijn wel extreem hoge getallen. Ik beheer zelf o.a. http://iphone4-info.nl en haal daar een conversie rate van nog geen 1% .. En toch is het al winstgevend… dus met een stijging van deze conversie rate zou er nog wel eens een mooie toekomst in kunnen zitten.
Mathijs
Wat die conversie betreft geloof ik iedereen.Wij van papercards kunnen nog geen goede berekeningen doen omdat we nog maar net zijn gestart met de online verkoop van echte wenskaarten.Vanaf 01-11-2009 zijn we gestart en we hopen dat de verkoopaantallen onze andere webshop zal overtreffen.Zonder investeerders zullen we een jaarlijks groei van 50% gaan maken.Dit gaat wel in de eerst komende 3 jaar gebeuren.
Mike
Ik kwam toevallig op dit artikel en ik ben erg benieuwd naar de huidige conversie cijfers van Greetz. Wellicht dat een beetje insight kan helpen. Ik track bijvoorbeeld http://www.opwaardeer.nl en hou daar de cijfers bij maar tips en tricks zijn altijd welkom.