Deel dit artikel
-

Willem Ruis

Vroeger, toen Nederland niet meer dan twee TV-zenders had, keken we allemaal naar Willem Ruis en naar de manier waarop hij jonge stellen een zenuwslopend spel liet spelen waarbij een metalen oog om een kronkelend stuk ijzerdraad moest worden bewogen zonder contact te maken. Willem en het publiek keken ademloos toe, elke op- en neergaande beweging volgend. Stalen zenuwen en opperste concentratie bepaalden het verschil tussen de hoofdprijs en een afdruiprek. Nietsvermoedend liep mijn generatie zich warm voor de huidige internet-economieÉ

De Nieuwe Economie-hype van het laatste jaar is door beursanalisten wel vergeleken met een wilde achtbaanrit. Maar waar in een gewone rollercoaster de mensen braaf blijven zitten als het ding naar beneden raast, sprong een groot aantal beleggers er in dit geval onderweg uit. Om met een harde klap te ontdekken dat het netto resultaat van deze attractie achteraf behoorlijk tegenviel. Hadden ze dan moeten blijven zitten? Wie weet? Misschien hadden ze juist nooit in moeten stappen…

Rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Om deze waarschuwing in de wind te kunnen slaan hebben professionele beleggers de technische en de fundamentele analyse uitgevonden. De technische analyse draait om statistiek. Eenvoudig samengevat: op basis van historische koers- en beursbewegingen wordt een voorspelling gedaan over de toekomst. Dat is met nieuwe bedrijven en nieuwe sectoren dus een probleem, want de historie waar men zich op baseert is kort en chaotisch. Eigenlijk is er niets zinnigs te zeggen over de toekomst van internet-bedrijven en internet-aandelen op grond van technische analyse.

Fundamentele analyse draait om analyse van de onderneming en de bedrijfstak. Hoe ontwikkelt de markt zich? Is dit bedrijf in staat nieuwe producten te ontwikkelen en te verkopen? Fundamentele analyse veronderstelt werkelijke kennis van zaken. Hoeveel van de beleggers in 'nieuwe economie fondsen' zouden hier werkelijk over beschikken? Hoeveel analisten die overal in de media hun mening geven kunnen hier werkelijk iets zinnigs over zeggen?

Laten we eerlijk zijn: De Nieuwe Economie is niet meer dan een containerbegrip voor een chaotische verzameling van trends die allemaal op elkaar inwerken en een versnelling krijgen door de opmars van internet-technologie in het dagelijks en zakelijk leven. Individualisering, globalisering, digitalisering en nog minstens twintig andere megatrends beïnvloeden elkaar op de meest onvoorspelbare manieren. Op zichzelf spectaculair en intrigerend, maar De Nieuwe Economie is daarmee per definitie geen reële entiteit. Niet iets wat je kunt vastpakken. De Nieuwe Economie is Willem Ruis in een circustent. Iets waar we over vijftien jaar melancholisch op terugkijken, omdat we het achteraf pas begrijpen.

Wilt u toch meer zekerheid? Doe dan mee aan De Nieuwe Economie Quiz.

Vraag 1

A. Ik koop regelmatig naar volle tevredenheid allerlei spullen via internet

B. Ik hoor mensen praten over de mogelijkheid om via internet spullen te kopen

C. Onbekenden kopen met mijn creditcardgegevens de laatste tijd allerlei spullen via internet

Vraag 2

A. Ik heb een werkende WAP-telefoon en ik gebruik hem ook

B. Ik heb een werkende WAP-telefoon

C. Ik heb een WAP-telefoon

Vraag 3

A. Ik ben het afgelopen jaar flink rijker geworden door het internet

B. Ik ben het afgelopen jaar een beetje rijker geworden door het internet

C. Ik wil hier verder niet over praten

En Pierre, wat hebben zij gewonnen?

* Vooral A gekozen? Dan is uw voornaam waarschijnlijk Maurice of Roel, wat leuk dat u meedeed! Zo niet, dan neemt u het niet zo nauw met de waarheid of u heeft gewoon onvoorstelbaar veel geluk gehad. In alledrie de gevallen beschikt u over een zeer gunstig uitgangspunt om in de komende jaren veel geld te verliezen of te winnen.

* U koos vooral B? Ook u heeft veel geluk gehad, maar uw realistische instellling heeft u daarnaast behoed voor grote fouten. Blijf kritisch en blijf twijfelen. Echt rijk zult u nooit worden, maar ook aan deze voorspelling twijfelt u gelukkig.

* U koos met name C? Wist u dat er een schreeuwend gebrek is aan aannemers en slagers in Nederland?

Ben Tiggelaar

(Ben Tiggelaar is auteur, docent en adviseur op het gebied van e-commerce)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond