Deel dit artikel
-

WPP investeert in maker contentmarketingsoftware

Reclamegigant WPP neemt een minderheidsbelang in een bedrijf dat software maakt om verhalen te vertellen op social media. Het bedrijf noemt verdere digitale overnames in de V.S. ‘onredelijk duur’.

Hoeveel geld WPP Digital in het New Yorkse bedrijf Percolate steekt, is niet bekend.

De drie jaar oude onderneming bedient grote merken als Unilever, Virgin, Red Bull en Smirnoff met een geraffineerd systeem dat is gebouwd rondom merkuitstraling en contentplanning. Behalve de instrumentele kant van het publiceren naar social media helpt het systeem ook met inhoudelijke suggesties die bij het merk passen.

WPP geeft geen verklaring voor de vraag waarom het een minderheidsbelang verwerft en niet de onderneming als geheel overneemt, zoals het in Nederland wel deed bij Media Republic en Bannerconnect.

Het Engelse WPP publiceerde vanochtend ook de financiële cijfers over het vierde kwartaal en daarmee heel 2013. Het doel is om over vijf jaar tussen de veertig en 45 procent te realiseren met digitale activiteiten. Zover is het nog niet. Die tak groeide afgelopen jaar met twee procentpunten naar 35 procent. De concernomzet steeg een kleine zeven procent, waarvan 2,2 komt uit acquisities. De rest is autonome groei.

Over de overnamestrategie zegt het bureaunetwerk specifiek: “Er is een zeer significante pijplijn van redelijk geprijsde kleine en middelgrote overnamemogelijkheden. Brazilië en India zijn daarop de uitzondering. En in Amerika zijn de digitale bedrijven té hoog gewaardeerd omdat onze concurrenten rond dezelfde bedrijven cirkelen.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Satya van Heummen

“En in Amerika zijn de digitale bedrijven té hoog gewaardeerd omdat onze concurrenten rond dezelfde bedrijven cirkelen.”

Serieus, wat een opmerking. Dat heet marktwerking

Erwin Boogert

Precies. Het is ook geen klaagzang, maar de verklaring van WPP aan de markt waarom het nu geen of grote digitale investeringen in de V.S. doe (want belang Percolate laat direct de andere kant van die opmerking zien).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond