Deel dit artikel
-

Xiaomi wil Benelux veroveren met design en aantrekkelijke prijzen

Of de locatie bewust was gekozen voor de presentatie, het doorgaans nogal anarchistische BIM Huis aan het Amsterdamse IJ, is niet geheel duidelijk, maar het Chinese Xiaomi ziet zich in elk geval als een uitdager op de Benelux markt met twee sterke troeven: mooi design en aantrekkelijke prijzen.

Gisteren presenteerde het bedrijf, in de volksmond ook wel de Chinese Apple genoemd, zich officieel aan de Benelux. Het is daarmee de vierde Chinese fabrikant van smartphones, na Huawei, OnePlus en Oppo, die de Nederlandse markt betreedt. Nederlanders kunnen alvast oefenen op de juiste uitspraak van de naam: sjoumie.

Het valt niet mee om als nieuwkomer een reeds overvolle markt te betreden, maar helemaal onmogelijk is het ook niet: het is het Chinese staatsbedrijf Huawei ook in korte tijd gelukt om de derde speler op de Nederlandse markt te worden, na Samsung en Apple. Ten koste van merken die in het verleden de markt domineerden, zoals LG, Sony en Nokia. Marketing manager Alvin Tse wees op Spanje. In minder dan een jaar is Xiaomi de derde speler op de markt geworden. Ook in Italië en Frankrijk rukt het merk op.

Wereldwijd bekleedt Xiaomi de vierde plaats op de ranglijst van smartphonefabrikanten. Het bedrijf levert producten in 80 landen, en claimt 242 miljoen dagelijkse actieve gebruikers. “We zien onszelf als een internetbedrijf,” benadrukte Tse. “Omdat al onze producten met het internet verbonden zijn.”

Binnen een jaar moeten de volgende producten eveneens in de Benelux verkrijgbaar zijn: een robotstofzuiger, diverse kleurrijke Bluetooth luidsprekers, een elektrische step, laserprojector, beveiligingscamera, LED desklamp, mogelijk zelfs een MI notebook.

Vooralsnog worden alleen smartphones en fitnesstrackers uitgerold, waaronder de Redmi Note 7 en Mi 9. Tegen zeer betaalbare prijzen. De Mi 9 begint bij 449 euro. De Redmi Note is er al vanaf 199 euro. Die lage prijzen zijn onderdeel van de bedrijfsfilosofie: de onderneming heeft limieten gesteld aan zijn winstgevendheid om hoge kwaliteitsproducten aan alle consumenten te kunnen leveren.

In Nederland hoopt Xiaomi gebruikers vooral te lokken met eigen winkels. Waar die winkels komen is nog niet duidelijk, er is zelfs nog geen Benelux kantoor. Wel is er nu een eigen Nederlandstalige website. De producten worden onder meer via Kruidvat en de bekende telecomketens aangeboden. Voor de distributie werkt het Chinese bedrijf samen met Tekpoint en Stern Telecom.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

huaweieenstaatsbedrijf

Is Huawei een staatsbedrijf?

Snijkoek

Als ze er nou voor zorgen dat ze betere customer service leveren dan winnen ze de slag van Huawei.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond