Deel dit artikel
-

XS4ALL wordt alsnog opgeheven, ondernemingsraad kondigt confrontatie aan

KPN houdt vast aan het plan om XS4ALL samen te voegen met KPN en het merk op te heffen. Het management van XS4ALL heeft de Ondernemingsraad (OR) en de medewerkers van XS4ALL dat vandaag meegedeeld. De ondernemingsraad laat weten dat KPN met dat besluit ‘afkoerst op een confrontatie’.

KPN presenteerde in januari 2019 voor het eerst de plannen voor de één merkstrategie. De beslissing om XS4ALL samen te voegen volgt uit de ontwikkelingen in de markt en de wensen van de klant en past in de concernstrategie, meldt het bedrijf.

‘Het is een intensief traject geweest met uitvoerige inhoudelijke discussies. Daarbij was vanuit de kant van het management van XS4ALL begrip voor de emoties over het voornemen. Maar alles zorgvuldig afwegende zijn wij tot de conclusie gekomen dat samenvoegen in het belang is van klanten, medewerkers, XS4ALL en KPN”, aldus Jörg Kramer, algemeen directeur XS4ALL en Wouter Stammeijer, ExCo-lid en hoofd Strategie van KPN.

De OR heeft op 31 augustus een ruim 60 pagina’’s tellend advies verstuurd. Hierin zijn alle punten uit de adviesaanvraag afgewezen. Volgens de OR en de door de OR ingeschakelde onafhankelijke financiële experts is er een reële mogelijkheid dat de businesscase tot integratie van XS4ALL in KPN negatief uit zal vallen.

KPN ziet dat anders. Uit onderzoek blijkt volgens het bedrijf dat verreweg de meeste klanten alle dienstverlening onder één dak willen, of het nu om internet, tv of vaste of mobiele diensten gaat. Daarbij willen klanten naar eigen wens pakketten kunnen samenstellen. Deze ontwikkelingen maken dat KPN als groep gekozen heeft voor het uitgangspunt de dienstverlening aan te bieden onder de vlag van het KPN merk.

Het staat buiten kijf dat XS4ALL in de afgelopen jaren een bijzondere plek in de ontwikkeling van het internet heeft ingenomen en een bijdrage heeft geleverd in de discussies over privacy en online veiligheid, aldus KPN. ‘Het is onze bedoeling om de sterke punten van XS4ALL terug te laten komen in het aanbod van KPN. Maar dan niet voor een beperkte groep klanten, maar voor miljoenen klanten.’

De directie van XS4ALL is verplicht om een maand te wachten met de uitvoering van het besluit. In deze periode kan de OR beslissen of het in beroep gaat.

Deel dit bericht

2 Reacties

Roeland Jansen

ik zou zeggen — als KPN denkt dat het ook in het belang van de klanten is — vraag het ze gewoon dan even in een referendummetje. Kijken of ze het goed ingeschat hebben.

Ik als klant zeg alvast NEE.

Paul Amoureux

Mogelijke winstmaximalisatie, het doordrukken van een verkeerd idee van een inmiddels verdwenen topman, te trots om op een verkeerd besluit terug te komen en vooral de OR en de klant negeren. Dit gaat KPN financieel meer schaden dan het oplevert en geeft een nieuwe deuk in hun al beschadigde imago. Straks een nieuw “XS4ALL” maar dan echt zelfstandig, en de KPN een hoop klanten armer. Iedereen ziet dit scenario zich ontrollen behalve het management van de KPN.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond