Deel dit artikel
-

Yahoo kruipt uit dal, maakt weer winst

Voor het eerst sinds zes kwartalen heeft Yahoo weer zwarte cijfers laten zien, bovendien steeg de omzet met 24 procent. Inkomsten uit betaalde diensten droegen hieraan sterk bij. Ceo Terry Semel verwacht in de rest van dit jaar een sterke stijging van inkomsten uit online advertising, hij spreekt over een toename met dubbele cijfers.

De omzet van Yahoo bedroeg in het afgelopen kwartaal 225,8 miljoen dollar, tegenover een omzet van 182,2 miljoen dollar vorig jaar. De opbrengst veranderde van een nettoverlies vorig jaar van 48,5 miljoen dollar in een nettowinst het afgelopen kwartaal van 21,4 miljoen dollar (3 dollarcent per aandeel). De prestatie was beter dan analisten hadden verwacht, zij gingen uit van een winst van 2 dollarcent per aandeel.

De cijfers betekenen een flinke opsteker, niet alleen voor Yahoo zelf, maar ook voor de online advertising branche. Deze kijkt altijd met meer dan gemiddelde belangstelling naar de verrichtingen van Yahoo, dat tot op heden voor tachtig procent afhankelijk was van inkomsten uit online advertising. De groei in omzet en de uitlatingen van Semel zullen als goed nieuws ervaren worden bij bedrijven voor online advertising.

Terry Semel meldde dat Yahoo kans heeft gezien om grote adverteerders voor langere tijd aan zich te binden, waar het in het verleden voor een belangrijk deel afhankelijk was van dotcom-adverteerders, een groep die inmiddels is weggevallen. Semel zei bemoedigende tekenen te zien over een herstel van de markt voor onine advertising, dit blijkt volgens hem onder meer uit de marketingactiviteiten van ondermeer de reiswereld, automotive, entertainment en financiële dienstverleners. Hij spreekt over een groei later dit jaar van dubbele cijfers, aldus meldt Reuters.

Toch is het niet online advertising dat sterk bijdroeg aan de groei in het afgelopen kwartaal. Het aandeel in de totale omzet is nu gedaald tot 60 procent en de omzet aan online advertising daalde het afgelopen kwartaal met 4 procent ten opzichte van vorig jaar, volgens Yahoo veroorzaakt door het wegvallen van dotcom-adverteerders. Deze daling is echter minder sterk dan de teruggang in voorgaande kwartalen. De groei in omzet wordt met name veroorzaakt door een sterkere nadruk op betaalde diensten. De omzet aan betaalde diensten steeg met 109 procent tot een bedrag van 74,1 miljoen dollar. Het gaat hier ondermeer om inkomsten uit contactadvertenties, betaalde links bij zoekresultaten en commissie voor het gebruik van vacaturesite HotJobs.com, dat vorig jaar is overgenomen door Yahoo.

Bovendien stelde Yahoo de verwachting voor de rest van het jaar naar boven bij. Het zegt nu een omzet te verwachten van tussen de 900 en 940 miljoen dollar, waarbij analisten tot op heden een omzet verwachten van 900,3 miljoen dollar (volgens een inventarisatie bij First Call).

De koers van het aandeel Yahoo daalde in eerste instantie na de publicatie van de cijfers, maar steeg daarna licht. Een aandeel kost nu 12,39 dollar. Volgens enkele analisten is Yahoo, ondanks de huidige resultaten, daarmee nog overgewaardeerd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond