‘Zalando overdondert Nederlandse schoenenmarkt’

Een jaar geleden was het een onbekende winkel en op Google werd er niet eens naar gezocht. Vandaag is webwinkel Zalando de snelste groeier en nu al populairste, aldus een marktrapport van ING Economisch Bureau.
De online markt voor kleding en schoenen heeft zich afgelopen jaar hard ontwikkeld. De onderzoekers van ING zeggen over de digitale schoenenhandel: “Het online marktaandeel ligt nu nog op slechts vijf à zes procent, maar zal tegen 2015 naar verwachting klimmen tot twintig procent. In 2020 kan het online aandeel in schoenen zelfs uitkomen op dertig tot 35 procent, ofwel een op iedere drie paar schoenen.”
Dirk Mulder, sectorspecialist Handel bij de ING: “Ook op het internet wordt schaal belangrijk. De jacht op online marktaandeel en de toenemende groei in dit segment kunnen daarom uitmonden in een consolidatieslag, waarbij uiteindelijk drie à vier grote (inter)nationale partijen de Nederlandse online schoenenmarkt gaan domineren. Daarnaast zal nog wel ruimte zijn voor diverse nichespelers en webshops van merken.”
Het ziet ernaar uit dat Zalando afkomstig uit Duitsland, een van die resterende spelers kan zijn. Kort voor afgelopen jaarwisseling opende het bedrijf een filiaal in Nederland. Uit onderstaand overzicht, gebaseerd op zoekopdrachten bij Google, blijkt dat het bedrijf nu en de snelste groeier is en nu al populairste winkel in zijn soort. Een agressieve marketingcampagne op televisie en internet heeft het merk in veel huishoudens op de kaart gezet.
Scapino, H&M en Schoenreus vielen afgelopen jaar buiten de top tien.
Onderstaande grafiek laat zien hoe veel meer de consument is gaan zoeken naar ‘online schoenen’, veelal met de intentie tot aanschaf:
De verkoopcijfers stegen in 2010 met 34 procent tot 555 miljoen euro in de categorie Kleding en Schoenen, aldus het jaarlijkse onderzoek van Blauw Research voor Thuiswinkel.org.
ING concludeert over het beeld van de Nederlandse winkelstraten: “Winkels buiten de grote binnensteden krijgen het zwaarder en ketenpartijen kijken selectiever naar hun vestigingen. Een forse vermindering van het aantal winkels lijkt onvermijdelijk.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
39 Reacties
Bram
Ook op onze websites (kortingscodeland.nl en vouchercode.nl) merken we dat er veel gezocht wordt naar Zalando. Zalando is hierop met afstand de grootste schoenenaanbieder.
Ruud
Het komt me voor dat de ING-conclusie iets te voorbarig is. Zoals hierboven aangegeven zijn de grafieken en data gebaseerd op de zoekvraag-gegevens van zoekmachines. Dan is een belangrijke vraag “waarop gezocht is”.
Hoe benadert Zalando de markt : vooral met kortingscodes. Is dan de zoekvraag “schoenen” of zodra de klant bij de webshop-kassa komt, nog even snel googelen op een kortingscode van Zalando. Probeer het maar.
Dan mag het aandeel van Zalando – het zij hen gegund – sterk gegroeid zijn , maar dit “In 2020 kan het online aandeel in schoenen zelfs uitkomen op dertig tot 35 procent, ofwel een op iedere drie paar schoenen” extrapoleren is dan wel hachelijk en zegt evenmin iets over het werkelijke marktaandeel en allerminst over wat beide bedrijven aan netto winst eraan overhouden.
Erik van Kommeren
Ik heb zelf een winkel in ondergoed en lingerie maar ik zie ook in diezelfde markt een trend onstaan. Ik ben benieuwd wie daar online een slag gaat slaan. Ik zie daar de webshop Twyst.nl bijvoorbeeld aggressief adverteren, en je zult begrijpen dat ik daar als winkeleigenaar niet echt blij mee ben.
Ik ben benieuwd hoe onze toekomst eruit ziet, maar ik zie het somber in. 🙁
Ruud
Aansluitend aan bovenstaand is dit bericht onlangs in Emerce relevant voor de aanpak van Zalando : http://www.emerce.nl/nieuws/miljoenen-nieuw-groeigeld-zalando
Jochem Vroom
Een ideale partij om mee samen te werken, het is wel jammer om te zien dat Nederlandse partijen niet in staat zijn geweest om ook maar iets van deze groei bij te houden. (ook al was het budget veel lager)
nils
“waarbij uiteindelijk drie à vier grote (inter)nationale partijen de Nederlandse online schoenenmarkt gaan domineren. Daarnaast zal nog wel ruimte zijn voor diverse niche spelers en webshops van merken”.
Wat een enorm nietszeggende conclusie als je ‘m nog eens rustig naleest… Kijk naar een gemiddelde winkelstraat in een grote stad en je kunt precies hetzelfde zeggen! Net als van iedere andere volwassen markt in de het consumentenveld!
Peter Gamelkoorn
Een dikke pluim voor Brian en zijn team NL, die hier keihard voor gewerkt hebben het afgelopen jaar! Heel veel succes voor het behouden van de positie het komende seizoen.
groet
zus eDarling
Willem van der Steen
Dat je door een paar miljoen uit te geven een populaire zoekopdracht wordt in Google geloof ik onmiddellijk.
Waar mijn echte interesse naar uitgaat is de onderbouwing van de 230% groei tot 2015 qua marktaandeel van de online schoenenmarkt.
Leon Gerrits
Het blijkt maar weer dat markt te koop is 😉
Erwin Boogert
@loen #schotvooropendoel Maar dat doe je niet door de prijsstelling van anderen (in grote lijnen) te vólgen met – bijvoorbeeld – mobiele data-abonnementen ::kuch:: 😉
Wiep
Zijn bij de onderzochte zoekopdrachten ook alle varianten op “hoe kom ik van die irritante Zalando banners die mij overal achtervolgen af?” er uitgefilterd? Dat is volgens mij minimaal 50% van het zoekvolume 🙂
William
Waar is Wehkamp in dit onderzoek? Een maand geleden noemde GFK Panelservices Wehkamp nog de grootste modespeler in Nederland. Het is toch moeilijk voor te stellen dat ze dat lukt zonder een redelijke positie in de schoenenmarkt.
Dennis
Waar is dat lijstje nou precies op gebaseerd dan? Als ik het volume bekijk op de termen in de top 10 in combinatie met ‘schoenen’, dan krijg ik deze top 10 er niet uit. Kijk ik alleen naar de term ‘schoenen’, dan nog kan ik de bovenstaande volgorde niet nabootsen. Ik krijg eerder
1. schuurman
2. nike
3. adidas
4. sacha
5. vans
Kan iemand vertellen hoe dit lijstje tot stand is gebracht? Want zelfs merken als ‘name it’, ‘cruyff’, ‘van bommel’ en ‘ecco’ lijken een hoger volume te hebben.
Gee
@erik miasschien is het tijd om ook eens na te denken over het starten van een webwinkel i.p.v. huilend langs de kant te gaan staan kijken hoe de concurrentie je inhaalt…
Bram vd Veer
Zalando zien wij op onze website ook als een knaller, het is veruit de bestpresterende schoenenzaak.
Jeroen
Zalando is tegenwoordig een begrip dat gelijk staat aan schoenen bestellen.. Zeg je schoenen bestellen, dan zeg je Zalando.
Kanppe prestatie gezien het feit dat ze pas een krap jaartje bezig zijn.
Vraag me trouwens af hoe het staat met Schoenen.nl wat een tijdje geleden voor een flinke zak geld aangekocht is, zelfs op het zoekwoord Schoenen komt de website niet naar voren.
Remco van de Kamp
@ Jeroen,
Schoenen.nl, Jurkjes.nl, Laarzen.nl en Spijkerbroeken.nl. Allemaal van Fourpeople.
Nergens meer te vinden op DE zoekwoorden. Google penalty gekregen, doordat de sites weinig toegevoegde waarde bieden of blacklist marketing hebben gedaan, maar dat betwijfel ik.
Stijn Kruijssen
Later deze maand komt -eindelijk- de nieuwe website van Schoenen.nl live (de nu draaiende site is aangekocht); ben dan benieuwd of er weer goed te ranken valt tussen alle webshops.
@ Jeroen en Remco: Het zal waarschijnlijk om toevoegde waarde gaan inderdaad, hoeveel Google daar niet over communiceert.
Sietske
Ik denk dat ik de omslag nog moet maken in mijn hoofd (het online kopen van schoenen). Schoenen kopen vind ik irl al lastig laat staan via internet. Ben veel te bang dat ze op een of andere manier tegenvallen en ik ze weer moet terugzenden. Interessant om te zien dat dit zo aanslaat.
Evert van den Broek
@Erwin.
Twyst heeft zich inderdaad binnen een jaar flink omhoog gewerkt. Zolang je budget hebt is het makkelijk om een goede positie te behalen met een webwinkel.
Maar als je creatief bent dan zijn er meer mogelijheden dan je denkt.
Chris Walrave
Wat leuk om te lezen dat 2 van onze klanten in de top 10 meest populaire zoekopdrachten staan! Gefeliciteerd O’Moda & Van den Assem namens http://www.smart-im.nl.
S Groeneveld
Ik koop alleen nog maar bij Zalando schoenen.
Ten eerste is het een nachtmerrie om in NL schoenwinkels maat 41 op voorraad te vinden (er worden altijd maar enkele paren ingekocht), en er zijn nu eenmaal veel NL vrouwen met grote voeten.
Ten tweede biedt Zalando ontzettend goede kwaliteitsmerken aan, zoals John W, met leer van binnen en van buiten. Ook daar kunnen NL van leren. Dus voor mij alleen nog maar online shoeshoppen, een tijdsbesparing van jewelste en ontzettend veel meer keus.
Hendrik van Amstel
# Chris Walrave: wel jammer dat één van je cliënten 5 plaatsen is gedaald t.o.v. 2010……
frank
@Stijn ik wens jullie in ieder geval het allerbeste toe!
David
Ik heb 1 keer bij Zolando besteld en ik kreeg mijn schoenen na een week pas binnen:S
Incassobureau inschakelen
Zalando is een prima winkel. Koop er heel vaak schoenen. Meestal word het gewoon op tijd geleverd.
Pascal
Naast Zalando zijn er toch nog meerdere goede schoenenwinkels online. Wij verzamelen alle schoenen online om een totaalbeeld te geven van schoenen online. We laten in eerste instantie niet zien van welke schoenenwinkel de schoenen afkomstig zijn.
Maar hieruit kunnen wij wel zien dat Zalando toch de meeste doorclicks krijgt van onze bezoekers, ofwel het assortiment van Zalando slaat momenteel het meeste aan bij onze bezoekers. Vandaar dat het niet vreemd is dat Zalando een sterk merk begint te worden.
Team Puurschoenen
Carolien
Zalando verkoopt nu ook Uggs terwijl deze eerder alleen bij de luxe retailers te koop waren.
ernesto
Koop er geregeld. Nooit problemen en goede service.
Michel
Zalando heeft inderdaad een agressieve aanpak, maar zullen waarschijnlijk gaan voor het kopen van marktaandeel. Ongeacht of de cijfers kloppen uit bovenstaand bericht, lijkt het ze aardig te lukken. @ erik, welkom in de nieuwe wereld!
Gerwin
Wij zijn al ruime tijd als affilate actief en promoten o.a. Zalando. Ook de consument heeft duidelijk voor Zalando gekozen gezien 90% van onze verkopen hier uit voortkomen. Wat we wel missen is een unieke collectie en wat exclusievere modellen. Toch fijn dat er dan nog partijen als van Assem zijn.
Kasper
Ik ben erg benieuwd hoe Zalando zich in 2012 verder heeft ontwikkelt na deze cijfers van 2010 en 2011 in de schoenen markt. Ik hoop dat dit artikel een update krijgt!
Als je naar de reclame uitingen kijkt heeft Zalando de laatste maanden met name de nadruk gelegd op het verbreden van het assortiment. In plaats van alleen schoenen waar ze marktleider in geworden zijn (online), focussen ze zich in tv reclame campagnes voornamelijk op kleding. Biedt dit juist weer mogelijkheden voor schoenen specialisten?
Erwin Boogert
Kasper, dat verhaal kreeg al een follow up:
“In de eerste zes maanden van 2012 lag dat op 471 miljoen. Het ziet ernaar uit dat het jaar wordt afgesloten met een omzet van boven de miljard euro.”
http://www.emerce.nl/nieuws/investeerder-zalando-3-miljard-euro-waard
Tygo
Wat een ongelofelijke omzet zeg, in zo’n korte tijd!
Ray
Zalando is een goede partner om als affiliate mee samen te werken met regelmatig interessante acties en leuke inhakers zoals recent (en vorig jaar idem) met de Loden Leeuw.
Alex de Wit
Natuurlijk is Zalando door hun enorme media investering erg bekend maar wij zien toch ook dat andere partijen nu het licht hebben gezien en een online offensief beginnen.
Anna
Zalando is echt een zeer goede partner voor affiliates.
PIX
Zalando is zo gegroeid mede dankzij een perfect business model, een zéér snelle website (magento?) en goede service. Fysieke winkels kunnen hun deuren bijna gaan sluiten…
Wesley
ze hebben wel een voorbeeld gesteld voor de kleinere webwinkeliers.